Radiateurvinnetjes

Heb je een vraag aan je collega II-rijders over bepaalde technische zaken, dan kun je die hier stellen.
Plaats reactie
SilverGhia
Site Admin
Berichten: 1112
Lid geworden op: 28-12-2008 21:45

Radiateurvinnetjes

Bericht door SilverGhia » 15-08-2012 13:17

momenteel ben ik bezig met de originele T5-radiateur te schuren, het werk zit er bijna op. het koper van de onder- en bovenkant is helemaal tevoorschijn gekomen en de zijkanten zijn blank, behalve de roestige binnenkanten van die zijstukken, want daar kun je uiteraard niet bij, vanwege de radiateurkern, tenzij je de zijkanten er af snijdt. Maar daar gaat de vraag niet over. Dat betreft de driekantige vinnetjes die het geheel van de kern vormen. Daar zijn er een x-aantal van verbogen door de jaren heen. Beinvloedt dat de koeling en is het de juiste keuze om ze voorzichtig weer recht te buigen? met een mesje kon ik er een paar al weer recht zetten.

tevens bemerkte ik dat de roestige bovenhoeken, delen van de zijkanten die op het koperen bovenstuk vast zitten gelast, los zitten waardoor je de zijkanten enigszins naar buiten kan duwen. Ze staan dus deels los van de radiateurkern. ik zal het nog even bij de SG-radiateur checken of dit normaal is, anders moeten ze weer vastgelast worden aan de bovenbalk. Hoe zit dat bij jullie V8-radiateuren? de hele radiateur is trouwens schoongespoeld. Er zat nog een aardige hoop shitzooi in.

Harry
_________________
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978

Gold-Brown metallic

6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'

Goud en Zilver... een Olympische

combinatie!

8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978

DennisII
Berichten: 159
Lid geworden op: 17-05-2009 10:21

Bericht door DennisII » 16-08-2012 13:34

Harry,
Die lamellen kan je idd gewoon weer recht buigen. Het gaat er om dat de lucht er tussendoor kan voor een goede koeling. Het koelwater stroomt overigens niet door deze lamellen maar door de dikkere tubes waar de lamellen tussen ziiten. Dus ook al zou je er eentje afbreken, is er niks aan de hand.

Die zijkanten zitten op het koelblok gesoldeerd. Kan je makkelij zelf weer vast solderen. Wel even uitkijken dat je niet teveel materiaal verwarmt anders maak je het alleen maar erger.
M II '78 302 V8 Targa

SilverGhia
Site Admin
Berichten: 1112
Lid geworden op: 28-12-2008 21:45

Bericht door SilverGhia » 17-08-2012 13:49

oke Dennis. dat van de tubes wist ik wel. ik vind het er alleen beter uitzien als de meeste van de verbogen lamellen weer recht zijn. ik zal wachten met het spuiten van de bovenkant in halfglans zwart. De zijkanten kan ik wel doen en de onderkant. na het solderen volgt dan de bovenkant dan. het is wel leuk aan zo'n ding te werken, al ziet hij door de losse bovenkanten een beetje gammel uit.

Harry
_________________
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978

Gold-Brown metallic

6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'

Goud en Zilver... een Olympische

combinatie!

8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978

SilverGhia
Site Admin
Berichten: 1112
Lid geworden op: 28-12-2008 21:45

Bericht door SilverGhia » 22-08-2012 16:10

radiateur ziet er weer netjes uit. nu nog lakken.

harry
_________________
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978

Gold-Brown metallic

6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'

Goud en Zilver... een Olympische

combinatie!

8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978

Forza
Berichten: 109
Lid geworden op: 15-05-2013 17:26

Bericht door Forza » 15-05-2013 19:07

Ik heb prijs gevraagd hier in Belgie voor het reinigen en fixen van de radiator, dit kwam op 75 a 100 euro. Spotgoedkoop lijkt mij.
Maar een volledige revisie kwam op 322 euro. Stel ik mij dan de vraag wat kunnen ze er nog meer aan doen dan repareren en reinigen

SilverGhia
Site Admin
Berichten: 1112
Lid geworden op: 28-12-2008 21:45

Bericht door SilverGhia » 16-05-2013 14:59

dan halen ze de oude (lamellen)kern eruit en plaatsen een nieuwe. elke radiateur vereist maatwerk, dus daarom is het zo duur. waarschijnlijk zullen ze de radiateur ook aflakken.

Harry
_________________
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978

Gold-Brown metallic

6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'

Goud en Zilver... een Olympische

combinatie!

8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978

Plaats reactie