Vaste prik

heb je fotos van je Tweetje? Dan kun je ze hier laten zien. Heb je een leuk verhaal over hoe jij aan je Tweetje kwam, laat het ons weten.
Plaats reactie
harryroor
Berichten: 482
Lid geworden op: 19-01-2009 21:51

Vaste prik

Bericht door harryroor » 17-03-2009 08:49

Vanaf 1986 is de 1978 Mustang II door mij volop in gebruik genomen. Heel Nederland is diverse malen bezocht. Ik weet nog steeds niet wat oorzaak of gevolg is ten aanzien van de vele kilometers. Moest ik veel rijden om heel Nederland te zien of reed ik graag waardoor ik onvermijdelijk alle hoeken van Nederland zag. Het een hield het ander in stand. Even naar Den Haag voor een motoronderdeel voor de Suzuki, even naar Breukelen om een ijsje te halen bij de nieuwe ijssalon van mijn neef of even naar Sommelsdijk voor een prachtige belevenis, een boeiend verhaal een grote doos met Thunderbird onderdelen van een verwoed verzamelaar die alleen in het groot kon denken. Fietsen kocht de man per duizend, nieuwe auto’s direct met een enorme hoeveelheid reserve onderdelen en je hobby ga je in op tot het uiterste. Kleurrijk en vermakelijk of gewoon even naar Soesterberg voor een hamburger. Wij noemden dat “even naar the west”.
Al die kilometers met wat extra aandacht. Heeft de auto op tijd z’n beurten gehad? Vaak lees je bij verkoop van een auto dat de eigenaar je probeert te overtuigen van het feit dat de auto altijd op tijd z’n onderhoud heeft gehad. Maar wat is op tijd? Gaat het om de voorgeschreven termijnen zoals in de owners manual is beschreven of om het moment dat de auto aangeeft er aan toe te zijn. Dit laatste was voor mij meer een indicatie dan het boekje. Ik heb moeten constateren dat de auto voor de zgn. grote beurt niet de 10.000 kilometer aan kon. Na zo’n 7.000 kilometer was alles niet meer zoals ik wenste. De positie van de handrem handel nam in hoogte toe bij ingebruikname, een ruiter zou zeggen “teugels te los”, de remmen piepten niet maar het gedrag was wel anders, in dresseur termen neiging tot wijken en het toerental was iets temperamentvoller geworden zonder dat er andere actie werd gevraagd dan alleen pas op de plaats. Ook hier kennen we bij de hippische sport de term arbeidsdraf. Reden om de auto richting de “hoefsmid” te brengen. Concreet betekent dit dat de auto ongeveer elke maand aan onderhoud toe was. De ene maand voor een kleine beurt en de volgende voor een grote. Na ongeveer 2 jaar hebben we dit gebundeld. Om de twee maanden een grote beurt. Eigenlijk altijd met originele onderdelen zoals de welbekende FL1 (van Filter Liquid),
Afbeelding

de sparkplugs
Afbeelding

and FA (van Filter Air).
Afbeelding

Bijna altijd kocht ik de onderdelen bij de Ford dealer in Victoria BC (Glenn Oak Ford) waar ik vele malen in mijn leven naar toe kon gaan. Met 1 koffertje heen en met 2 koffers terug waarvan 1 geheel vol met bovengenoemde onderdelen aangevuld met op dat moment meer gewenste onderdelen. Het rubber rond de shiftstick is in 1994 vervangen, PCV valve, brake hoses, gaskets etc. Exhaust pipes waren te groot en dat was zeker jammer. In het verhaal “de pijp uit” zal ik daar later meer over vertellen.
Ondanks de kosten die het altijd weer met zich mee brengt heb ik veel waarde gehecht aan het in deze frequentie blijven onderhouden van de auto om het geheel in een optimale conditie te houden. Helaas wordt het steeds lastiger de juiste onderdelen te kopen. Anti rattle springs, wheelnutcovers en diverse rubber parts zijn steeds moeilijker te vinden via de vertrouwde kanalen. De “gewone” Forddealer heeft niet zo veel meer. Bedrijven als Autozone, Canadian tire en Lordco zijn wel gespecialiseerd in onderdelen maar Motorcraft is niet in beeld. Je moet nu eenmaal kiezen uit de mogelijkheden die er zijn.
Vanaf midden 90 wordt de auto veel minder gebruikt en de laatste jaren spreken we meer van vertroetelen dan gebruiken. Het aantal kilometers per jaar is gereduceerd tot luxe in plaats van het testen van uithoudingsvermogen.
Het onderhoud wat nu vooral plaats vindt is gerelateerd aan tijd en niet meer aan kilometers. Elk jaar een nieuw luchtfilter omdat het “tijd” is maar niet vanwege de “branduren”. Dit geldt voor de meeste andere onderdelen als bougies, filters e.d ook. Lijden doet de auto niet maar maandelijks naar de dokter voor een onderhoudsprik is niet meer nodig. De oude dag is voor “patiënt“ en partner nog elke dag een plezier om mee te maken.

SilverGhia
Site Admin
Berichten: 1112
Lid geworden op: 28-12-2008 21:45

Bericht door SilverGhia » 19-03-2009 12:41

hartstikke leuk verhaal. zelf rijd ik de Silver Ghia 'dagelijks', dat wel zeggen een of hoogstens twee keer per week. ik wacht meestal met een beurt tot het echt nodig is. ik vind eerder het weer hard maken van de SG topprioriteit. binnenkort gaat de door mij gerestaureerde nieuwe voorbumper erop (je wilt niet weten hoe de oude er aan toe is, even erg minstens als een rotte achterbumper) en een 'nieuw' voorscherm moet dringend geplaatst worden. het huidige is al rot aan de onderkant, maar ook aan de bovenkant, heb ik een scheur ontdekt. ik heb het dan nog niet over de achterschermen en het gat in de deurstijl en de dakrand.

harry
_________________
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978

Gold-Brown metallic

6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'

Goud en Zilver... een Olympische

combinatie!

8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978

Plaats reactie