De pijp uit.....

heb je fotos van je Tweetje? Dan kun je ze hier laten zien. Heb je een leuk verhaal over hoe jij aan je Tweetje kwam, laat het ons weten.
Plaats reactie
harryroor
Berichten: 482
Lid geworden op: 19-01-2009 21:51

De pijp uit.....

Bericht door harryroor » 20-03-2009 15:24

De pijp uit

Sommige dingen zijn goed verklaarbaar maar waarom ik jaarlijks een compleet nieuwe uitlaat voor de Mustang nodig had levert toch wat vragen op. Meestal bij de bestelling van de nieuwe uitlaat gaf ik aan dat het nog geen jaar geleden is dat de uitlaat vervangen is. Verkopers hebben dan de nijging om direct een onderzoek in te stellen en de potentiële klant aan een verhoor te onderwerpen. Mededelingen als: “De uitlaat is vast niet bij ons gekocht” of “U rijdt zeker korte stukjes” zijn dan de eerste gedachtes die hardop worden verwoord. Natuurlijk rijd ik korte stukjes. Als je 65.000 km per jaar rijdt horen korte stukjes daar ook bij. Maar de aanvulling dat ik alleen maar korte stukjes rijd is een ander verhaal. De auto krijg amper de tijd om af te koelen. Diverse merken uitlaat hebben de revue gepasseerd. USN was qua aanschafprijs goed maar de houdbaarheid was minder dan een jaar. Bosal was duidelijk dikker maar vroeg ook een dikkere portemonnee. Walker zit er wat tussen in en zo zijn er diverse keuzes te maken. De originele Ford uitlaat heeft altijd onmogelijk geleken. Hessing had er niet veel zin in ondanks het feit dat het 1 van de weinige Henri Ford dealers is. De Heinrich Ford dealers zijn er volop maar weten niets van de modellen aan de andere kant van de grote vijver. Kortom een nagenoeg doodlopend spoor.
Na 5 jaren een vaste klant te zijn van een set gebogen metaal met daartussen een paar verdikkingen die het binnenkomend geluid moeten temperen tot een wettelijk geaccepteerd uitgaand gegrom werd het tijd om na te denken over een duurzamere oplossing. Aangezien ik al zeker wist de auto niet zo snel weg te doen omdat het plezier alleen maar in de afgelopen jaren was toegenomen was een wat zwaardere investering meer dan het overwegen waard.

Afbeelding

Op nog geen 15 kilometer afstand zat het bedrijf USA-Cars. Toenmalig eigenaar Gerard Ellen maakte veel reclame voor zijn eigen gemaakte uitlaatsystemen met een stuk theorie die garant stond voor nog meer rijplezier. De kogel door de kerk, ik ging over op roestvrij staal die zoals men mij garandeerde ook nog over 30 jaar roestvrij zal zijn of ik moest in tussen meer dan 1 miljoen kilometers hebben volbracht. Om kosten te besparen en vooral het geluid ruiger te laten zijn gaf Gerard aan dat in plaats van 2 dempers zoals vanaf de fabriek slechts 1 demper voldoende zou zijn. Nu ben ik zeker geen mens van een hoop lawaai uit de auto om mogelijk de omgeving te attenderen dat ik weer zonodig moet rondrijden. Ik vind de V8 juist leuk omdat die zo stil kan rijden. Kortom de tweede demper was geen discussiestuk maar moest er zeker bij komen. Kosten speelde niet, geluid zo dicht mogelijk bij fabrieksnieuw wel. Ook Gerard was aangenaam verrast toen hij de auto hoorde met 2 roestvrijstalen dempers. Ik was de eerste die een dergelijk systeem wilde maar ook Gerard zag de voordelen. Tevens was het voor hem financieel ook aantrekkelijker om twee in plaats van één demper te verkopen.
Vol goede moet en met mijn compleet nieuwe uitlaat die zeker jaren mee ging vertrok ik naar Rosmalen om een leuke meeting te bezoeken. Helaas heeft de uitlaat het geen 1.000.000 kilometers volgehouden maar na ongeveer 30 kilometer en nog geen halfuur rijden was het rustig grommen overgegaan in woest geschreeuw. De uitlaat lag al enkele honderden meters achter mij en dat was een goede reden om niet veel verder te gaan dan het dorp Gieten (ongeveer 15 kilometer voor Assen). Na de diagnose door USA-Cars bleek een te grote spanning op de uitlaat de oorzaak. Alles is keurig gerepareerd en de uitlaat heeft het in elk geval tot gistermiddag (19 maart 2009) nog prima gedaan. De verwachtingen zijn ook voor de toekomst in deze hoopvol.
Nb Rosmalen hebben we nog wel bezocht maar dan met de Lincoln MKIV. Ook niets mis mee.

Afbeelding

bart en carola
Berichten: 52
Lid geworden op: 07-01-2009 12:34

Bericht door bart en carola » 23-03-2009 10:00

ik heb zelf ook een rvs uitlaat er onder latten zetten
en heb er geen plobleemen me
hij is zelf gebouwt door rietdijk rvs
hij maakt de uitlaat op maart en tevens voor al het rvs las werk
ik ben er zeer tervreden over zijn werk
ik heb heel wat uitlaten van hem gezien en gehoord
mischien is het wel wat voor jouw
gr bart

harryroor
Berichten: 482
Lid geworden op: 19-01-2009 21:51

Geen probleem meer

Bericht door harryroor » 23-03-2009 14:30

Hallo Bart,

Bedankt voor je reactie. Problemen heb ik niet meer met de uitlaat. Zoals ik beschreef was de uitlaat na de eerste paar kilometer een probleem. Inmiddels ben ik ruim 300.000 kilometer verder en zo'n 17 jaar later en de uitlaat doet het nog altijd prima. Ook USA-Cars maakt de uitlaten op maat en ik vermoed dat ook daar de meeste uitlaten probleemloos zijn. Het was slechts een opstartprobleempje. Volgens de garantie kan ik nog 700.000 kilometer of nog 13 jaar voordat we aan een nieuwe toe zijn.
Ik ben nieuwsgierig naar jullie verhaal rond de uitlaat en hoop dat je dit item of een ander item aanvult met een leuke belevenis met jullie Mustang II. Foto's zijn erg decoratief

mvg
Harry

Plaats reactie