Al die kilometers met wat extra aandacht. Heeft de auto op tijd z’n beurten gehad? Vaak lees je bij verkoop van een auto dat de eigenaar je probeert te overtuigen van het feit dat de auto altijd op tijd z’n onderhoud heeft gehad. Maar wat is op tijd? Gaat het om de voorgeschreven termijnen zoals in de owners manual is beschreven of om het moment dat de auto aangeeft er aan toe te zijn. Dit laatste was voor mij meer een indicatie dan het boekje. Ik heb moeten constateren dat de auto voor de zgn. grote beurt niet de 10.000 kilometer aan kon. Na zo’n 7.000 kilometer was alles niet meer zoals ik wenste. De positie van de handrem handel nam in hoogte toe bij ingebruikname, een ruiter zou zeggen “teugels te los”, de remmen piepten niet maar het gedrag was wel anders, in dresseur termen neiging tot wijken en het toerental was iets temperamentvoller geworden zonder dat er andere actie werd gevraagd dan alleen pas op de plaats. Ook hier kennen we bij de hippische sport de term arbeidsdraf. Reden om de auto richting de “hoefsmid” te brengen. Concreet betekent dit dat de auto ongeveer elke maand aan onderhoud toe was. De ene maand voor een kleine beurt en de volgende voor een grote. Na ongeveer 2 jaar hebben we dit gebundeld. Om de twee maanden een grote beurt. Eigenlijk altijd met originele onderdelen zoals de welbekende FL1 (van Filter Liquid),
![Afbeelding](http://www.postimage.org/Pq1Ss6ri.jpg)
de sparkplugs
![Afbeelding](http://www.postimage.org/Pq1SrStr.jpg)
and FA (van Filter Air).
![Afbeelding](http://www.postimage.org/aV1QmqrA.jpg)
Bijna altijd kocht ik de onderdelen bij de Ford dealer in Victoria BC (Glenn Oak Ford) waar ik vele malen in mijn leven naar toe kon gaan. Met 1 koffertje heen en met 2 koffers terug waarvan 1 geheel vol met bovengenoemde onderdelen aangevuld met op dat moment meer gewenste onderdelen. Het rubber rond de shiftstick is in 1994 vervangen, PCV valve, brake hoses, gaskets etc. Exhaust pipes waren te groot en dat was zeker jammer. In het verhaal “de pijp uit” zal ik daar later meer over vertellen.
Ondanks de kosten die het altijd weer met zich mee brengt heb ik veel waarde gehecht aan het in deze frequentie blijven onderhouden van de auto om het geheel in een optimale conditie te houden. Helaas wordt het steeds lastiger de juiste onderdelen te kopen. Anti rattle springs, wheelnutcovers en diverse rubber parts zijn steeds moeilijker te vinden via de vertrouwde kanalen. De “gewone” Forddealer heeft niet zo veel meer. Bedrijven als Autozone, Canadian tire en Lordco zijn wel gespecialiseerd in onderdelen maar Motorcraft is niet in beeld. Je moet nu eenmaal kiezen uit de mogelijkheden die er zijn.
Vanaf midden 90 wordt de auto veel minder gebruikt en de laatste jaren spreken we meer van vertroetelen dan gebruiken. Het aantal kilometers per jaar is gereduceerd tot luxe in plaats van het testen van uithoudingsvermogen.
Het onderhoud wat nu vooral plaats vindt is gerelateerd aan tijd en niet meer aan kilometers. Elk jaar een nieuw luchtfilter omdat het “tijd” is maar niet vanwege de “branduren”. Dit geldt voor de meeste andere onderdelen als bougies, filters e.d ook. Lijden doet de auto niet maar maandelijks naar de dokter voor een onderhoudsprik is niet meer nodig. De oude dag is voor “patiënt“ en partner nog elke dag een plezier om mee te maken.