Onwennigheid

heb je fotos van je Tweetje? Dan kun je ze hier laten zien. Heb je een leuk verhaal over hoe jij aan je Tweetje kwam, laat het ons weten.
Plaats reactie
harryroor
Berichten: 482
Lid geworden op: 19-01-2009 21:51

Onwennigheid

Bericht door harryroor » 26-02-2009 12:26

Kort nadat ik de Mustang had gekocht was de APK een verplicht jaarlijks bezoek geworden voor auto’s ouder dan 3 jaar. Voorjaar 1986 ging ik met goede moed richting Winschoten alwaar het keuringsstation was gevestigd. Een goede manier om zeker te weten dat de auto op alle punten deed wat hij moest doen. Wat het precies gaat worden is op zo’n moment niet duidelijk en geeft toch een zekere spanning. Wat ik echter niet had vermoed was dat niet alleen voor mij de onwennigheid bestond maar ook voor de mensen die de APK moesten uitvoeren. Wat mag nou wel en wat is niet goed. Veiligheid was het uitgangspunt voor deze keuring maar tijdens het keuren verloor men dat idee nog wel eens uit het oog. “Lijkt het op nieuw, ken ik het en voldoet het aan de verwachting die ik als keurmeester heb” waren eerder de argumenten die maatgevend waren. Eerst wat algemene opmerkingen over de auto zoals “Hij zal wel veel lusten” en “Mijn opa had vroeger ook z’n auto”. Wat het eerste betreft vroeg ik me af wat het voor hem uitmaakt aangezien ik tot dat moment (en nog jaren later) alle brandstofkosten zelf betaalde en wat het tweede betreft kon ik niet anders concluderen dat als zijn opa vroeger ook z’n auto heeft gehad, de man op late leeftijd nog Mustang II reed of de auto kort heeft gehad en hem op tijd heeft ingeruild. Op mijn vraag wanneer dat ongeveer was zei de keurmeester dat het in de 60er jaren was. Ik heb de man verteld dat zijn opa een uniek mens moet zijn geweest omdat hij de Mustang II al had alvorens deze was ontworpen. Sterker nog het hele concept Mustang was nog niet in beeld. Dit leek een pijnlijke conclusie waarop hij zich verschuilde achter de termen dat het ook een grote Amerikaan was geweest en er dus wel op leek. In mijn beleving hadden we het hier helemaal niet over een grote Amerikaan omdat mijn referentiekader werd beïnvloed door de Thunderbird van 1975 die ik al jaren bereed en waarvan de afmetingen echt anders waren. Hoe dan ook,ik was gerust gesteld omdat ik nu zeker wist dat deze man een uitstekend kennersoog had en zeker let op details.
De toon was gezet en de keuring kon van start. Zoals boven al beschreven waren de criteria vooral op persoonlijk inzicht en niet de richtlijnen van de RDW. Gevolg was afkeur op 18 punten. Een wonder dat ik probleemloos rijdend op eigen kracht met de auto had kunnen komen (en op tijd). Het witte zijvlak (white walls) op de banden was niet toegestaan. Ook was de scheur in de voorruit een afkeur. We praten over een plekje op de ruit helemaal aan de rand van ongeveer 3 millimeter. Deze zit er nog altijd in en heeft zich nooit van gedaante veranderd in welke richting dan ook. De koplampen waren niet van Bosch, de gordels blokkeerden niet als er snel aan getrokken werd (dat doet niet 1 Amerikaanse auto omdat daar een veel vernuftiger systeem aan ten grondslag ligt) en ook de maat van de nummerplaat (18.2 op kenteken genoemd) was een goede reden om de keuring een vervolg te laten geven. Kijkend naar de uitkomst wist ik een paar dingen zeker: Herkeuring is nodig maar niet hier en niet met de onbetwiste kennis van deze keurmeester. Ook mijn andere auto’s gaan zeker niet hier een vroegtijdige dood sterven.
Die zelfde week heb ik met de Mustang een ander keuradres bezocht waarbij de uitkomst van de APK keuring ineens wel goed genoeg was voor die ronde sticker dit op12 manieren aan het kenteken mocht hangen, afhankelijk van de maand waarop je de “medische keuring” liet uitvoeren. Gedurende de jaren er na hebben we diverse interpretaties gezien van de handhaving van de APK wetten. Alle jaren ging het eigenlijk probleemloos. Dat de lampjes opzij niet mochten mag duidelijk zijn. Dat heeft nog jaren geduurd voordat dat goed ging. Toen Volvo met een V40 type kwam met lampjes opzij (en wat is er nu veiliger dan dit Zweedse product) was dit ineens ook toegestaan voor de Mustang. Wel bestaat twijfel over de rode kleur achter. Moet die niet netzo zijn als bij Volvo , oranje?)

Afbeelding

Ook afgelopen vrijdag was de keuring zonder welke voorbereiding dan ook een probleemloze missie waardoor de auto tot april 2011 weer helemaal binnen de wetten van de veiligheid valt. Geen eigen inzichten t.a.v. wat mag of niet maar gewoon zoals verwacht en zoals het hoort.

De onwennigheid lijkt er af te zijn.

SilverGhia
Site Admin
Berichten: 1112
Lid geworden op: 28-12-2008 21:45

Bericht door SilverGhia » 26-02-2009 12:57

gelukkig maar, Harry.

overigens... de gordels van een II blokkeren wel degelijk bij een abrubte ruk eraan. bij de Silver Ghia heb ik dat gecontroleerd uiteraard, bij de T5 II nog niet.

harry
_________________
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978

Gold-Brown metallic

6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'

Goud en Zilver... een Olympische

combinatie!

8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978

dutch
Berichten: 37
Lid geworden op: 29-01-2009 17:23

Bericht door dutch » 26-02-2009 18:31

Dat van die gordels is een bekend verhaal. :cry:
Ook ik heb hier indertijd problemen mee gehad.
Welles niettus afkeur, je kan natuurlijk ook moeilijk zeggen,'zet hem maar met 50 tegen een muur, dan weet je dat de gordels werken". :evil:

Inderdaad is het verhaal runninglights ook altijd, en volgens mij nog steeds, een heikel punt. :?
Ik ben altijd een voorstander geweesd om die kerstboom zoveel mogelijk te laten branden, maw uitzoeken en weer aansluiten die handel als het er op zit.
Het stomme is dat ik het op de motor voor me zelf dan weer geen gezicht vind.

Het fijne wat ik nu met de keuring heb, is dat ze iedere keer mijn CO af willen stellen.
Je wil niet weten wat een drama dat is met een Chevy Van.
Iedere keer weer je halve interieur er uit slopen voor je bij de motor kan. :x

Dat zal wel een hele opluchting zijn met de Mustang straks. :lol:

Dutch. 8)

harryroor
Berichten: 482
Lid geworden op: 19-01-2009 21:51

Onder de gordel

Bericht door harryroor » 27-02-2009 07:54

Wat betreft het gedrag van de gordels van onze Mustang kan ik melden dat deze zeker niet blokkeren. Dit geldt alleen voor de gordels voor. Achter wel maar dat was voor die tijd een onbelangrijk element. Tevens hebben de gordels de prettige bijkomstigheid dat als je ze om doet en de gordel iets losser van de schouder trekt, deze in die stand blijft staan. Hierdoor knelt het niet tegen je lichaam. Pas als de de deur open doet rolt de gordel weer op. Of dit iets is wat bij de Mustang van 1974 tot en met 1978 is of alleen van de laatste bouwjaren weet ik niet. Mogelijk kunnen meer forum leden hierover hun ervaringen melden.

Tot slot nog een voorbeeld van nuttig gebruik. Veiligheid voor alles.
Afbeelding

Akroezen
Berichten: 4
Lid geworden op: 30-12-2008 15:28

Gordels

Bericht door Akroezen » 16-03-2009 15:12

de gordels van de II zijn inderdaad lekker los en trekken zich inderdaad pas aan als je remt. De gordels werken niet met een ruk, niet in beuide II's die ik heb gehad, al geloof ik zeker wel in Harry's experstise. Hoed dan ook, die gasten bij de keuring doen altijd moeilijk, maar met het verhaald dat ze aantrekken als je remt ben ik er wel doorheen gekomen.

Plaats reactie