De toon was gezet en de keuring kon van start. Zoals boven al beschreven waren de criteria vooral op persoonlijk inzicht en niet de richtlijnen van de RDW. Gevolg was afkeur op 18 punten. Een wonder dat ik probleemloos rijdend op eigen kracht met de auto had kunnen komen (en op tijd). Het witte zijvlak (white walls) op de banden was niet toegestaan. Ook was de scheur in de voorruit een afkeur. We praten over een plekje op de ruit helemaal aan de rand van ongeveer 3 millimeter. Deze zit er nog altijd in en heeft zich nooit van gedaante veranderd in welke richting dan ook. De koplampen waren niet van Bosch, de gordels blokkeerden niet als er snel aan getrokken werd (dat doet niet 1 Amerikaanse auto omdat daar een veel vernuftiger systeem aan ten grondslag ligt) en ook de maat van de nummerplaat (18.2 op kenteken genoemd) was een goede reden om de keuring een vervolg te laten geven. Kijkend naar de uitkomst wist ik een paar dingen zeker: Herkeuring is nodig maar niet hier en niet met de onbetwiste kennis van deze keurmeester. Ook mijn andere auto’s gaan zeker niet hier een vroegtijdige dood sterven.
Die zelfde week heb ik met de Mustang een ander keuradres bezocht waarbij de uitkomst van de APK keuring ineens wel goed genoeg was voor die ronde sticker dit op12 manieren aan het kenteken mocht hangen, afhankelijk van de maand waarop je de “medische keuring” liet uitvoeren. Gedurende de jaren er na hebben we diverse interpretaties gezien van de handhaving van de APK wetten. Alle jaren ging het eigenlijk probleemloos. Dat de lampjes opzij niet mochten mag duidelijk zijn. Dat heeft nog jaren geduurd voordat dat goed ging. Toen Volvo met een V40 type kwam met lampjes opzij (en wat is er nu veiliger dan dit Zweedse product) was dit ineens ook toegestaan voor de Mustang. Wel bestaat twijfel over de rode kleur achter. Moet die niet netzo zijn als bij Volvo , oranje?)
![Afbeelding](http://www.postimage.org/aVfAFXr.jpg)
Ook afgelopen vrijdag was de keuring zonder welke voorbereiding dan ook een probleemloze missie waardoor de auto tot april 2011 weer helemaal binnen de wetten van de veiligheid valt. Geen eigen inzichten t.a.v. wat mag of niet maar gewoon zoals verwacht en zoals het hoort.
De onwennigheid lijkt er af te zijn.