Mijn Mustangs

heb je fotos van je Tweetje? Dan kun je ze hier laten zien. Heb je een leuk verhaal over hoe jij aan je Tweetje kwam, laat het ons weten.
Plaats reactie
SilverGhia
Site Admin
Berichten: 1112
Lid geworden op: 28-12-2008 21:45

Mijn Mustangs

Bericht door SilverGhia » 08-02-2009 22:31

Het was mei 1997. Ik werkte als stagiair bij het Nieuwsblad van het Noorden en had eerder dat jaar kennis gemaakt met de TMCN. In mei hield die club haar meeting in Spannenburg en daar was ik voor uitgenodigd. Er stonden een massa Mustangs van de oude generatie en ook een II. Ik hoor me het zelf nog zo zeggen tegen Peter Boekweg, toenmalig TMCN-voorzitter, die me een rondleiding gaf langs de verschillende bouwjaren: "Ik vind dat model eigenlijk niks." En zo dachten veel mensen erover in die tijd.

Het was in 2003 toen ik op een meeting hoorde dat Martin Haijkens een II te koop had staan. Gert-Jan zei me: is dat niet iets voor jou, Harry? Ik had wel zin erin om eindelijk een Mustang te bezitten en ik heb Martin gevraagd naar die auto. Okay, het was een II, maar wel een met een V8 en ik dacht: een leuke Mustang om de hobby mee te beginnen. Niet veel later heb ik de auto, een goudbruine Ghia uit Duitsland, bezichtigd en de II beviel me wel. De motor en de T5-emblemen hadden me over gehaald. De auto stond toen in de schuur met nog wat II's en er zat nogal wat stof op. Maar het leuke uiterlijk van de wagen trok me aan. Uiteindelijk besloot ik deze Ford T5 II te kopen en in augustus van dat jaar werd de Mustang in Friesland afgeleverd bij Gert-Jan's stalling. Een dik half jaar later heb ik de II over laten komen naar Hillegom, waar hij nog steeds staat, maar nog steeds niet in rijdbare staat, wat me aan het hart gaat. Verkopen daar pieker ik echter niet over.

Want het is mijn eerste Mustang en auto ooit. Ik zal de dag niet vergeten dat Martin hem kwam afleveren in Friesland en dat ik hemzelf de autoambulance afreed en naar de garage bracht. Dat was zo spannend, je eerste auto in ontvangst nemen. Ik had zowat vlinders in de buik! Op dat moment was ik blij dat ik een Mustang had en het deerde me niet meer dat het om een II ging. Toen de auto in Friesland stond, ontwikkelde ik er geen band mee, maar toen hij in Hillegom kwam te staan wel degelijk, en ik ben veel van deze auto gaan houden. Ik kan me mezelf niet meer zonder hem voorstellen. Door deze auto ben ik ook een echte II-fan geworden, maar ik ben de Mustang I ook nooit vergeten... Maar ja, die zijn niet betalen en inmiddels ben ik tevreden met wat ik heb. Dolgraag zou ik de gouwe ouwe willen rijden, maar daarvoor zal hij eerst rijklaar moeten worden gemaakt en het nog niet nader gedefinieerde motorprobleem aangepakt. In Zwolle heb ik hem al eens op het meetingterrein gereden en dat was erg vet. Dat smaakte naar meer.

En dat kwam in 2006 toen een forumlid van DM&FF vanwege omstandigheden zijn Ghia Silver Luxury Group moest verkopen. Het ging hier om een V8-aangedreven Ghia met eveneens een C4-automaat die ik al eens op Mustang Valley had gespot. Een jaar later bezat ik deze auto zelf en dat had ik nooit verwacht. Ik dacht wel eens aan het hebben van een Silver Ghia, maar toen die kans kwam, heb ik hem ook genomen. Afgezien van de velgen is de SG origineel. Louter het feit dat het om een V8 aangedreven II ging, de schappelijke prijs voor die staat van de auto, plus het feit dat het een limited edition-II was deed me overhalen hem te kopen. Maar het was niet meer spannend, het deed me niet zoveel. Ik had zoiets van: nou, leuk een II erbij, maar ik vond het niet zo gaaf als bij de aankoop van de T5. Ik wilde de wagen als toekomstige dagelijkse ride, en dat is hij ook geworden. Het heeft maanden geduurd vooraleer ik er mee kon rijden. Ik genoot er wel van dat hij bij me in de straat stond, maar het deed me minder dan bij de T5. Die bleef mijn lieveling. Toen ik de SG eenmaal wel kon rijden, was het hek van de dam en heb ik ook een hechte band met deze zilveren II gekregen. Ik zou niets anders dan alleen deze wagen (en natuurlijk ook de gouwe ouwe) willen rijden. Nu hou ik net zoveel van de SG als van de T5, maar in het begin was dat dus anders. Ook deze wagen zou ik niet zomaar wegdoen. Ik heb er wel veel aan gespendeerd om hem rijdend te houden (hij was nogal verwaarloosd), maar ik deed dat met een glimlach. Er zal heel veel aan de SG moeten gebeuren, echter ik neem dat voor lief. Ik vind het waard hem te laten opknappen, al zeggen sommigen dat ik hem beter kan wegdoen vanwege de problemen die ik ermee had.

Nogmaals, ik ben tevreden met wat ik heb. Op dit moment heb ik niet meer echt de behoefte om een Mustang I te kopen. Vind het eerder een uitdaging om de SG op te laten knappen en deze II rijdend te houden in de toekomst. Er zijn er al teveel gesneuveld. De gouwe ouwe komt wel een andere keer aan de beurt.

Harry
_________________
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978

Gold-Brown metallic

6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'

Goud en Zilver... een Olympische

combinatie!

8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978

dutch
Berichten: 37
Lid geworden op: 29-01-2009 17:23

Bericht door dutch » 11-02-2009 17:51

Hey Harry,

Leuk die ouwe verhalen zo, daar past die van mij eigenlijk ook nog wel tussen.
Wilde je alleen eens even vragen wat nu het verschil in de typen is.
Kijk coupe, hatchback, ghia, is duidelijk.
Maar wat voor mij niet zo duidelijk is, is het verschil of de extra's tussen de SG en de T5 C4 en wat er al nog meer niet is. ( alles graag)
Ik heb dit nooit geweten en het staat ook niet in mijn Mustang folder model 1977.
Graag informatie.

Bedankt alvast.

Dutch 8)

SilverGhia
Site Admin
Berichten: 1112
Lid geworden op: 28-12-2008 21:45

Bericht door SilverGhia » 11-02-2009 23:41

Ah,

nee, de SG staat voor Silver Ghia, mijn eigen afkorting dus. eigen is de volledige naam voor deze uitvoering Ghia Silver Luxury Group. De SG werd alleen in 1975 en 1976 geproduceerd en daarom trof jij hem ook niet aan in je folder, want in de voorgaande jaren staat de SG wel degelijk voorop of in de folder afgebeeld.

T5 betekent een Duitse Mustang. van 1964 tot 1978 mochten Mustangs voor Duitsland geen Mustang heten, want die naam was door motorfabrikant Kreidler al gedeponeerd en vastgelegd. Henri Ford kon de rechten overkopen tegen 10.000 dollar, maar zo behoudend en principieel als hij was, verdomde hij dat. uiteindelijk heeft de hernoeming in Ford T5, en voor de Mustang II dus Ford T5 II, Ford meer geld gekost dan die 10.000 dollar natuurlijk. Want ook moesten die Mustangs speciale emblemen op de voorschermen krijgen en wat te denken van al het papierwerk. T5'jes zijn dus altijd speciale Mustangs. ik noem mijn gouwe ouwe bijna altijd Ford T5 II, want dat is hij ook en officieel dus geen Mustang.

C4 staat voor het automaattype. je had een C3 of een C4-bak. wat het verschil is tussenbeide weet ik niet en evenmin welke II met welke motor een C4 of C4 kreeg. ik denk dat Kors Wijker dat wel weet. die is ook een II-kenner.

hiernaast heeft de SG ook het extra luxe interieur, zoal wel meer Ghia's hebben, maar dan uitgevoerd in cranberrierood. zo'n extra luxe interieur omvatte door courtesy lights, donker nephout in de portieren en II-paardjes op dat nephout. ook had het dashboard hetzelfde, donkerder, nephout, dat je venes vind op en rondom de automaatpook en het centenbakje op de middenconsole. tevens was de aanhechting van de gordels anders. die zitten bij de standaard uitvoering achter de stoelen, voor de quarterpanels, maar bij de luxe uitvoering naast de stoelen. ook worden de gordels geleid via een rechthoekige ring, bevestigd aan je voorstoel. de bekleding was of leer of luxe velours. bij de standaarduitvoering was dat dan weer of vinyl of stof. het extra luxe interieur was er in verschillende kleuren, zoals cranberrierood, maar ook bijvoorbeeld wit, dus witte deurpanelen en een wit dashboard. gecombineerd met dat donkere nephout, contrastreert dat prachtig.

overigens hebben niet alle Ghia's een Ghia-embleem in het dashboard. de SG heeft dat wel. andere II's hebben Mustang II erin staan en bij anderen ontbreekt dat embleem weer. sommige hebben en het Ghia-embleem en de Mustang II letters.

Harry
_________________
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978

Gold-Brown metallic

6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'

Goud en Zilver... een Olympische

combinatie!

8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978

Plaats reactie