sommige dingetjes doen het niet.

Heb je een vraag aan je collega II-rijders over bepaalde technische zaken, dan kun je die hier stellen.
SilverGhia
Site Admin
Berichten: 1112
Lid geworden op: 28-12-2008 21:45

sommige dingetjes doen het niet.

Bericht door SilverGhia » 04-08-2013 20:39

over 1,5 week moet de kar naar de apk.

er zijn een aantal dingen die niet werken:

1) dashboardverlichting brandt niet als je aan de lichtknop draait.
2) richtingaanwijzer bestuurderskant aan voorscherm brandt niet. volstaat een nieuw peertje indraaien of lukt dat niet (lampjes kunnen aan de houder vastzitten)
3) ruitenwissersproeier doet het ineens niet meer na afvullen van het tankje.

wat kunnen de oorzaken zijn en hoe los ik het op? alle tips zijn welkom (ik ben geen ster in elektronica).

Harry
_________________
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978

Gold-Brown metallic

6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'

Goud en Zilver... een Olympische

combinatie!

8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978

harryroor
Berichten: 482
Lid geworden op: 19-01-2009 21:51

Mogelijke tips

Bericht door harryroor » 05-08-2013 07:25

De kans dat het vanzelf goed komt is minder groot dan het verdwijnen van kiespijn kort voordat je naar de tandarts gaat. Er moet dus iets gebeuren.
Je geeft aan dat de dashboardverlichting niet brand als je er aan draait. Is er een stand waarop het wel brandt? Zo ja, dan is dat goed genoeg voor de APK.
Het verwisselen van een lampje valt over het algemeen wel mee. Er is goed bij te komen dus in het ergste geval (als het lampje stuk gaat van het proberen los te draaien) kan de gril er uit en kun je er prina bij. Ik verwacht dat het wel mee zal vallen. Wel moet je zeker weten of het echt de lamp is. Eerst de stekker er af en een andere lamp proberen is handiger dan alle energie steken in het las maken van een goed lampje.
Wat betreft de ruitensproeier is het belangrijk om te controleren of het motortje wat doet. Soms werkt het motortje wel maar zit het circuit verstopt. Werkt het motortje niet moet je controleren of de stekker er goed op zit. Ook moet je zeker weten dat er stroom op komt als je het knopje indrukt. Tot slot kan het motortje nog vast zitten. Licht er tegenaan kloppen terwijl iemand op het knopje drukt om de stoomtoevoer te regelen kan helpen.

Ik wens je succes voor en tijdens de APK.

Forza
Berichten: 109
Lid geworden op: 15-05-2013 17:26

Bericht door Forza » 05-08-2013 07:43

1) Controlleer ook even de fuse box of er geen gesprongen is, dan lampje en stekker zoals Harry al zegt.
2) Idem als 1 eigenlijk.
3) Je kan de sproeiers ook even vrij maken door met een naaldje er eens in te gaan. Ik wens je niet toe dat het de motor is want dan ga je wat demontagewerk hebben hoor.

SilverGhia
Site Admin
Berichten: 1112
Lid geworden op: 28-12-2008 21:45

Bericht door SilverGhia » 15-08-2013 19:53

>>Je geeft aan dat de dashboardverlichting niet brandt als je er aan draait. Is er een stand waarop het wel brandt? Zo ja, dan is dat goed genoeg voor de APK.>>

Momenteel brandt het helemaal niet. Ik herinner me van ergens begin vorig jaar dat de verlichting nog even zwak brandde, maar daarna helemaal niet meer. mijn Mustangmaatje denkt aan een kapotte lichtschakelaar, maar als dat zo is, dan moet waarschijnlijk demontage van het dashboard volgen en dat is een crime (tenzij dat niet nodig is). kun je een lichtschakelaar goed vervangen, kom je er makkelijk bij?

>>Het verwisselen van een lampje valt over het algemeen wel mee. Er is goed bij te komen dus in het ergste geval (als het lampje stuk gaat van het proberen los te draaien) kan de gril er uit en kun je er prina bij. Ik verwacht dat het wel mee zal vallen. Wel moet je zeker weten of het echt de lamp is. Eerst de stekker er af en een andere lamp proberen is handiger dan alle energie steken in het las maken van een goed lampje.>>

voor de goede orde: het gaat om de side marker aan je linker voorscherm. Ik hoef geen grille te demonteren, al is dat geen enkel probleem natuurlijk. ik vraag me af of het peertje uit de stekker te draaien is. kan iemand dit bevestigen?

>>Wat betreft de ruitensproeier is het belangrijk om te controleren of het motortje wat doet. Soms werkt het motortje wel maar zit het circuit verstopt. Werkt het motortje niet moet je controleren of de stekker er goed op zit. Ook moet je zeker weten dat er stroom op komt als je het knopje indrukt. Tot slot kan het motortje nog vast zitten. Licht er tegenaan kloppen terwijl iemand op het knopje drukt om de stoomtoevoer te regelen kan helpen.>>

Da's een mooie tip... maar waar zit dat motortje? ik heb zo'n grote vierkante pot met zwart deksel waarin de vloeistof zit, maar daar zit geen motortje in, dacht ik, of wel? zie hier het vloeistofreservoir, rechtsonder in beeld:

Afbeelding

Waar kan ik het motortje dan wel vinden? Met knopje bedoel je de WASH-knop op je ruitenwisser/turn signal switch? Ik ga eens naar dit euvel kijken, morgen, samen met mijn Mustangmaatje.

Bedankt Harry en Forza voor jullie meedenken. Ik zal sowieso eens kijken of de sproeiers inderdaad niet verstopt zitten (er is gewerkt aan onze straat met veel opgehoopt zand tot gevolg overal, het kan er best eens ingewaaid zijn!

Oh ja, hoe zie ik of een fuse gesprongen is, want dat heb ik nooit eerder meegemaakt.

Harry
_________________
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978

Gold-Brown metallic

6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'

Goud en Zilver... een Olympische

combinatie!

8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978

DennisII
Berichten: 159
Lid geworden op: 17-05-2009 10:21

Bericht door DennisII » 15-08-2013 21:48

Alle antwoorden op deze vragen worden uitgebreid beschreven in de Haynes Mustang II manual.

Harry, even studeren en de meeste problemen kunnen eenvoudig worden opgelost.


Succes!
M II '78 302 V8 Targa

SilverGhia
Site Admin
Berichten: 1112
Lid geworden op: 28-12-2008 21:45

Bericht door SilverGhia » 16-08-2013 16:02

zoals het er nu naar uitziet, lijken de defecten vooral van elektrische aard te zijn. zekeringen zien er alle nog goed uit. het steeklampje was nog goed toen ik het uit de side marker trok, dus er zal iets in de bedrading zitten. dat geldt zeker voor de ruitenwisservloeistofbak, want op beide draden zit geen power na een meting. en de dashboardverlichting, daar zijn we nog niet toegekomen. morgen kijkt iemand ernaar die meer verstand van elektronica heeft. ik zal morgen de Haynes-manual afleveren bij de garage.

Harry
_________________
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978

Gold-Brown metallic

6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'

Goud en Zilver... een Olympische

combinatie!

8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978

SilverGhia
Site Admin
Berichten: 1112
Lid geworden op: 28-12-2008 21:45

Bericht door SilverGhia » 18-09-2013 21:18

we hebben alles werkend gekregen: de clignoteur, de dashboardverlichting en ook de ruitenwisserpomp onderin het bakje. hiervoor was wel de aanleg van extra draden nodig door de motorkap en een schakelaar onder het dashboard. via de opening voor de antennedraad in de firewall ging de boel naar binnen. en zo stond er uiteindelijk toch nog stroom op het pompje. voor de dashboardverlichting was er wel een nieuwe headlight switch nodig.

afgelopen maandag volgde dan de gang naar de APK, maar daar is de auto toch nog afgekeurd omdat er een scheur zit in de linker remslang voor. het wachten is op een nieuwe slang en dan maar weer terug naar de keuring. en dan kom ik er nog genadig vanaf. denk ik.

wordt vervolgd,

Harry
_________________
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978

Gold-Brown metallic

6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'

Goud en Zilver... een Olympische

combinatie!

8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978

harryroor
Berichten: 482
Lid geworden op: 19-01-2009 21:51

Bijna aan de eindstreep!

Bericht door harryroor » 18-09-2013 21:47

Mooi te lezen dat je vorderingen hebt gemaakt. Een remslang is niet het meest ingrijpende. Het ziet er dus gunstig uit. Ik hoop dat je snel de last van een apk achter de rug mag hebben en weer een paar jaar verder kan.
Succes.

SilverGhia
Site Admin
Berichten: 1112
Lid geworden op: 28-12-2008 21:45

Bericht door SilverGhia » 18-09-2013 22:09

wel het kost me alles bij elkaar zo'n honderdvijftig euro. ik vind dat nog goedkoop. mijn maat is elk jaar wel een paar honderd kwijt aan die VW Polo van hem als hij bij de APK is geweest. ach wat verwacht ik ook van een auto die het merendeel van de laatste 15 jaar stil heeft gestaan...

Harry
_________________
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978

Gold-Brown metallic

6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'

Goud en Zilver... een Olympische

combinatie!

8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978

SilverGhia
Site Admin
Berichten: 1112
Lid geworden op: 28-12-2008 21:45

Bericht door SilverGhia » 20-09-2013 13:30

de remslang is binnen. straks maar even naar de garage brengen en dan kan ze in het weekend geplaatst worden.

harry
_________________
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978

Gold-Brown metallic

6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'

Goud en Zilver... een Olympische

combinatie!

8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978

Plaats reactie