perikelen

Hier toon je je project waar jij lekker aan knutselt
Plaats reactie
SilverGhia
Site Admin
Berichten: 1112
Lid geworden op: 28-12-2008 21:45

perikelen

Bericht door SilverGhia » 16-04-2015 20:27

Tja, ineens voel je je onthand, verweesd om het maar eens te zeggen. Ik heb de Mustang naar een Mustang-gabber gebracht die naar de niet best doorschakelende C4 zou gaan kijken. Hij constateerde dat dat nogal meeviel, maar ja, ik ben de SG gewend en die schakelt wel degelijk goed door... Ik weet het verschil tussen de II wagens heel goed. Maar goed, hij ontdekte ook dat de motor nogal tikte en ergens olie lekte. Minder goed nieuws, want er zou een stoterstang niet meer behoorlijk werken. Of een van de kleppen zou versleten kunnen zijn. Dat de motor onregelmatig liep wist ik wel in vergelijk met die van de SG. Maar zolang de auto best goed optrok en reed heb ik er nooit veel aandacht aan besteed. Kan best zijn dat het euvel kortgeleden is ontstaan, want ik vond de tik ook best hard en kan me niet herinneren dat het me eerder is opgevallen. Het maatje zei dan ook: ik wil best naar de transmissie kijken, maar je hebt er niets aan als er ook iets mis is met het blok.

Tja, ik ben realistisch genoeg en we hebben samen besloten dat ook het blok eruit gaat. Geeft mij de unieke kans de motorruimte op te kuisen en het blok weer origineel Ford-blauw te maken. Binnenkort zullen we horen wat er loos is, maar de Mustang ben ik voorlopig kwijt. En dat is een minder gevoel. Ik mis haar nu al enorm! Wordt vervolgd jongens!

Harry
_________________
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978

Gold-Brown metallic

6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'

Goud en Zilver... een Olympische

combinatie!

8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978

harryroor
Berichten: 482
Lid geworden op: 19-01-2009 21:51

Niet vergeten!

Bericht door harryroor » 18-04-2015 07:08

Dergelijke klussen komen nooit gelegen. Onderhoud is te plannen maar reparaties vragen niet naar je agenda. Het is natuurlijk wel een goed vooruitzicht te weten dat de auto er beter van wordt.
Als je nou later terug wilt kijken naar wat er gebeurd is, hou dit item dan up to date en vergeet niet foto's te plaatsen. Voor jou leuk als herinnering voor later, voor ons leuk om mee te kijken.

SilverGhia
Site Admin
Berichten: 1112
Lid geworden op: 28-12-2008 21:45

Bericht door SilverGhia » 19-04-2015 21:38

klopt, maar als anderen de tranny en de motor eruithalen, heb ik daar geen foto's van. Auto staat ook niet in de buurt van Den Haag, dus je piept er ook niet zomaar even langs.

harry
_________________
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978

Gold-Brown metallic

6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'

Goud en Zilver... een Olympische

combinatie!

8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978

SilverGhia
Site Admin
Berichten: 1112
Lid geworden op: 28-12-2008 21:45

Bericht door SilverGhia » 19-04-2015 21:38

klopt, maar als anderen de tranny en de motor eruithalen, heb ik daar geen foto's van. Auto staat ook niet in de buurt van Den Haag, dus je piept er ook niet zomaar even langs.

harry
_________________
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978

Gold-Brown metallic

6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'

Goud en Zilver... een Olympische

combinatie!

8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978

SilverGhia
Site Admin
Berichten: 1112
Lid geworden op: 28-12-2008 21:45

Bericht door SilverGhia » 03-05-2015 11:18

Afgelopen dinsdagavond hebben Kees en René de 302 uit de Ford T-5 II gehesen. En donderdag ben ik voor het eerst komen kijken. Ik trof de auto op de brug aan zonder haar hart. Dat bungelde nog aan een takel, later ingeruild voor een motorbok. Voor het eerst heb je dan zicht op een kale motorruimte, zonder blok en toebehoren. Er zaten nog dingen aan de binnenschermen, de rest lag op een hoop in dozen. Vele onderdelen en hun bouten en moertjes lagen in plastic zakjes met daarop hun originele positie en naam.

De ruim 30-jaar oude 302 bleek onbeschrijflijk goor aan de buitenkant. Overal een dikke laag oliesmurrie. Op de carterpan, onder de koppen. Het inlaatspruitstuk lag elders, maar die was roestbruin en zag er prima uit verder. Ik checkte het motornummer wat boven de starter te lezen is. Het is inderdaad een motor uit 1978 en dat maakt het voor 95% zeker dat het een matching numbers car is. René haalde de koppen eraf, waar het cijfer 78 in staat. Weer zo'n aanwijzing. We demonteerden de motor mounts, met nog prima rubber erin, plus de timing cover en ontdekten zo dat de distributieketting niet meer gespannen was. Dat wordt een nieuwe dus. Na verwijdering der koppen bekeken we de wanden van de cilinders: lijken op het eerste gezicht in orde, maar je weet nooit.

Zelf begon ik met Kees de motorruimte verder schoon te maken met wasbenzine. Hier bleek dat ze in de fabriek de boel spoten met een natte vinger, want niet overal zat gold-brown metallic. Ook is de lak hier en daar verkleurd en dat wordt met Commandant ook niet beter, merkte ik. Ik demonteerde de accukoelers en de cold air intake tube, de spanningsregelaar en dat andere kastje waarvan ik vergeten ben wat het is. Ook het startrelais moest tijdelijk verkassen. We hebben ook de brake master cilinder ontkoppeld, de booster lieten we nog even zitten. Ik kijk er enorm naar uit de motorruimte te spuiten in 8W Chamois en het blok weer origineel Ford-blauw te maken. Ik zal verf na laten maken die gebaseerd zal zijn op het donkerblauw van de oude kleppendeksels. Dan weet ik zeker dat ik de juiste kleur heb. Ook zal ik de snorkel van het luchtfilter blauw maken, aangezien deze vatbaar is voor vliegroest. Niet origineel voor de auto, maar wel tijdscorrect, aangezien sommige Twee's zo'n blauwe snorkel hadden.

We gaan ook het gat in de accubak dichten met laswerk. Op het einde van de middag heb ik nog wat smurrie van het blok proberen te krijgen met remmenreiniger, maar er zat teveel op. Het carter moet er nog vanaf en dan zien we wel verder hoe we hem goed schoonkrijgen. O ja, moet nog een nieuw thermostaathuis bestellen. Hier wat foto's:

Wat is dat 302-tje vies!

Afbeelding

ook zonder motor vind ik het in de engine bay maar een zooitje. Een spuitbeurt is hard nodig!:

Afbeelding

De T-5 op de brug:

Afbeelding

een kofferbak vol met onderdelen:

Afbeelding

Een gat in de accubak en niet zo'n fraaie master cilinder:

Afbeelding

De koppen gaan eraf:

Afbeelding

Afbeelding

Blok zonder koppen:

Afbeelding

Afbeelding

Een nog kalere motorruimte, iets schoner dan aan het begin van de dag.

Afbeelding

Een gaar thermostaathuis, aan de bovenkant tenminste:

Afbeelding

Onderdelen liggen overal:

Afbeelding

Afbeelding

Een erg vies blok, maar hopelijk valt haar 'ziekte' mee en daarmee ook de kosten van de fix!:

Afbeelding

Verwijderen startrelais:

Afbeelding

Harry
_________________
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978

Gold-Brown metallic

6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'

Goud en Zilver... een Olympische

combinatie!

8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978

harryroor
Berichten: 482
Lid geworden op: 19-01-2009 21:51

Goed bezig

Bericht door harryroor » 03-05-2015 14:53

Een indrukwekkende klus lijkt me. Schoonmaken kost het minst maar is altijd heel goed zichtbaar. Ik hoop voor je dat er niet zo veel bijzonderheden naar voren komen. Leuk dat je volop foto's hebt toegevoegd.
Succes met de vorderingen.

SilverGhia
Site Admin
Berichten: 1112
Lid geworden op: 28-12-2008 21:45

Bericht door SilverGhia » 03-05-2015 15:22

ik zal nieuwe foto's maken wanneer ik er weer ben,

Harry
_________________
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978

Gold-Brown metallic

6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'

Goud en Zilver... een Olympische

combinatie!

8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978

Plaats reactie