Wat zit er onder die motorkap?

Hier toon je je project waar jij lekker aan knutselt
DennisII
Berichten: 159
Lid geworden op: 17-05-2009 10:21

Wat zit er onder die motorkap?

Bericht door DennisII » 06-05-2013 10:00

Ik vind het altijd interessant om te zien wat er onder die motorkap zit. Of het nu een V8, V6 of L4 blok is dat maakt niet uit.
De V8 is waarschijnlijk de meest gemodifieerde machinekamer in te auto wereld waar meenig liefhebber zijn of haar fantasie op los laat.
De een wil wat meer PK's, de ander meer chrome of kleur, soms beide.
Of men wil de orginaliteit en/of nieuwstaat zo veel mogelijk bewaren en dat kan heel ver gaan, tot het kleinste stickertje.
Laat hier zien wat je onder die MII kap hebt.

Hier mijn II:


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Mijn doel is iets meer PK's en wat betere looks.
Zie mijn volgend topic om te zien wat er niet meer orgineel is.
M II '78 302 V8 Targa

harryroor
Berichten: 482
Lid geworden op: 19-01-2009 21:51

Leuk idee

Bericht door harryroor » 06-05-2013 18:34

Nieuwsgierigheid naar wat onder de kap zit is over het algemeen aanwezig. Bij een meeting zie je altijd een aantrekkingskracht naar auto's die de kap open trekken. Een leuk idee dus om alle forumleden een kiekje van het geheim onder "the hood" te laten maken en dan showen.
Vandaag lukt me niet een foto te maken maar zodra er een mogelijkheid is zal ik dat doen met daarbij een beschrijving wat er in 35 jaar aan is gedaan. Ik kan nu al verraden dat het meeste heel dicht bij origineel zit.

harryroor
Berichten: 482
Lid geworden op: 19-01-2009 21:51

behoorlijk standaard

Bericht door harryroor » 07-05-2013 19:26

Een niet actuele foto maar wel zoals het nu ook nog onder de kap is. Door de jaren heen is er eigenlijk weinig aan veranderd. Wel is de motor na zo'n 500.000 km gereviseerd. Na de revisie zijn de klepdeksels en nog een paar andere onderdelen opnieuw van kleur voorzien. Een beetje lichter als daarvoor. Maar verder is er niet noemenswaardig iets veranderd.
De accu, bougies en filters zijn uiteraard een aantal keren vervangen, de duct hose is begin jaren 90 vervangen en de waterpomp is vernieuwd. De radiateur is ooit voorzien van een nieuw binnenwerk. De startmotor is vervangen in 1989. De kabels naar de accu en de klemmen zijn een paar jaar geleden vervangen.
Op dit moment zou ik niet meer weten wat er verder vervangen is. De bougiekabels zijn nog steeds goed, alles op het gebied van remmen is nog origineel op 1 stukje remleiding na (het deel waar een veer om zit was niet goed genoeg meer) en is in 2010 vervangen. Natuurlijk bedoel ik wat onder de kap zit en niet de remblokken e.d.
Een wens voor binnenkort is de cold air intake hose. Deze is aan het afbrokkelen doordat de kunststof hard wordt en gaat verteren.

Afbeelding
Deze foto is van een jaar geleden.

Hieronder foto's van gisteren (11 mei 2013)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

DennisII
Berichten: 159
Lid geworden op: 17-05-2009 10:21

Bericht door DennisII » 07-05-2013 21:12

Dat is nog mooi orgineel Harry.

Ja en die cold air intake hose is belangrijk.

Dat open luchtfilter van mij is wel mooi maar zuigt alle warme lucht op die van de motor af komt.
Heb ik net weer gemerkt. Net een rondje gereden met veel langzaam rijden en stoppen langs de bloemen mozaieken hier in Noord-Holland.
Dan gaat de motor temp snel omhoog. Zodra ik rij zakt de temp ook weer snel.

Dus daar moet varandering in komen en heb keuze uit 2 opties:

1) Orginele luchtfilterplaatsen
Jammer maar die heb ik een paar jaar geleden aan Harry verkocht

2) Gat in de motorkap en een shaker installeren:
Afbeelding

Mmmm daar gaan we even over nadenken..... Wordt vervolgd
M II '78 302 V8 Targa

harryroor
Berichten: 482
Lid geworden op: 19-01-2009 21:51

Rigoureus

Bericht door harryroor » 07-05-2013 21:36

Goede koeling is belangrijk maar een gat in de motorkap lijkt me wel erg rigoureus. Daar moet een elegantere oplossing voor zijn.

Afbeelding

nb leuk dat je je tekst hebt aangevuld met een passend plaatje.

SilverGhia
Site Admin
Berichten: 1112
Lid geworden op: 28-12-2008 21:45

Bericht door SilverGhia » 09-05-2013 19:18

Dit vind je onder de kap van de T5 II: een redelijk originele motorruimte afgezien van de radiateur-set up van de Silver Ghia (alleen in 76-77 had je een radiateurdop op de bovenste slang met een overlooptank erbij), de chromen kleppendeksels en battery hold down bracket.

Afbeelding

Ik moet er wel bij zeggen dat de bougiekabels uit 1980 stammen, want dat staat erop... Ik zou graag eens de motorruimte geheel opkuisen. Met een nieuwe goudkleur, een blauw gespoten motor, voorzien van een originele plastic battery hold down bracket en een 302-luchtfiltersticker. Ik zou ook weer graag originele kleppendeksels willen hebben uit het juiste jaar met dezelfde stickers, aangezien de oude kleppendeksels compleet verkloot zijn. Dat chroom is wel leuk, maar niet origineel. Omdat de tuit van het luchtfilterhuis aan oppervlakteroest onderhevig is, wil ik die Ford-blauw spuiten, iets wat je vaker bij II-luchtfilterhuizen ziet, dus het is tijdscorrect ook nog. Ik zou ook nog een plastic cold air intake hose willen hebben en een nieuwe master cilinder-deksel.

uiteraard komt er weer een originele radiateur in, hetzij de oude van de T5 of een tijdelijke nieuwe uit 1978. mijn voorkeur gaat uit naar de eerste, maar dat zal nog wel enkele jaartjes duren. reparatie plus een recore is duur.

De main body van dat luchtfilterhuis dat ik van je overnam, bestaat niet meer, Dennis. Er zaten allemaal scheurtjes in en dat zag ik pas later. Later kon ik voor een prikkie een 'nieuwe' kopen. Die had het tweede type luchtfilterhuisdeksel, maar dat was gebutst en beyond repair. Ik heb 'jouw' deksel dus op het nieuwe huis gezet en ik had weer een origineel compleet filterhuis, dat nu in de SG ligt. ik heb er alleen geen bout en vleugelmoer voor om het geheel vast te zetten.

voor het spuiten van het blok laat ik de kleur van de oude kleppendeksels scannen en dat wil ik op de motor hebben. Het valt mij op hoe weinig II-motorruimtes wereldwijd zijn opgeknapt naar originele specificaties. Meestal zie je op internet-foto's een nogal rommelige boel onder de motorkap. Je moet goed zoeken wil je een gerestaureerde motorruimte vinden die kan dienen als richtpunt voor de eigen restauratie!

Harry
_________________
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978

Gold-Brown metallic

6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'

Goud en Zilver... een Olympische

combinatie!

8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978

SilverGhia
Site Admin
Berichten: 1112
Lid geworden op: 28-12-2008 21:45

Bericht door SilverGhia » 09-05-2013 19:32

ik heb geen foto van de SG's motorruimte meer (alles staat op gebrande CD's) hier op de computer. grofweg ziet het er origineel uit, alleen is het erg rommelig. ooit zat er een gat in het binnenscherm wat ik liet lassen en waar zwarte primer over heen gespoten is. bepaald geen Silver-kleur dus. lak is op sommige plekken weg en daar zie je lichte oppervlakteroest. Battery plate zit een groot gat in, accukoelers en cold air intake ontbreken (hebben er nooit gezeten, waren optie destijds). de radiateur met overlooptank zit nu in de T5 voor zolang die haar originele radiateur niet terug krijgt.

toen ik de wagen kocht, zat er een roestig luchtfilterhuis op het blok van een vroege jaren zeventig Mustang. dat huis heb ik Ford-blauw gespoten en teruggeplaatst. maar toen wilde ik een filterhuis dat meer paste bij de buitenkleur, Silver, en dus moest ik een originele zien te vinden. die heeft de auto nu. oh ja het blok is natuurlijk ontdaan van zijn blauwe kleur, net als dat van de T5. het maakt het nog rommeliger. 'waarom zit er een afgesneden plastic buis in de hoek van je motorruimte', wilde iemand weten. ik wist het antwoord er niet op, tot ik erachter kwam dat de SG een carbon canister onder haar voorscherm heeft zitten. Van daar moet er een geribbelde plastic slang lopen naar je filterhuis (wat de T5 niet heeft omdat die geen canister heeft). Dat stukje wat er nog zit in de hoek is een restant van die slang dus. Er zal eens een vervanger moeten komen, maar eerst eens kijken of het filterhuis een gat daartoe heeft. Ik kocht vorig jaar bij een partij onderdelen een canister met een stuk slang erbij. 's kijken of die lang genoeg is. Heb nog wel een klem liggen om de slang eraan te bevestigen.

Harry
_________________
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978

Gold-Brown metallic

6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'

Goud en Zilver... een Olympische

combinatie!

8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978

wim1987
Berichten: 135
Lid geworden op: 01-07-2012 23:03

Bericht door wim1987 » 10-05-2013 09:36

He leuk idee zo'n toppic .
Bij mij ligt er een 2800 v6 in en voor de meeste mustang liefhebbers niet voor te stelle ik ben er trots op .

Wat ik veranderd heb :

Alle emissie troep verwijderd.
Er ligt een europees onderblok in hoge kompressie
Er zit een europese nokkenas in deze is wat scherper dan de amerikaanse.
Er zit een holley 350 op gemonteerd voor genoeg brandstof .
Een simpel 14 inch chrome luchtfilter .
Alluminium kleppendeksels van een siera xr4 .

En het belangrijkste van al hij loopt als een zonnetje .
Het leukste van je motorruimte je kan het nooit fout doen want iedereen ziet het toch weer anders orgineel of volledige gepimpt voor elke keuze is wel een liefhebber .

Afbeelding

Afbeelding

SilverGhia
Site Admin
Berichten: 1112
Lid geworden op: 28-12-2008 21:45

Bericht door SilverGhia » 10-05-2013 21:15

Ziet er mooi uit Wim. Toen jij wegreed van de meeting afgelopen zaterdag zei een bezoeker: 'daar ligt natuurlijk een lijn vier in'. ik moest ff lachen toen ik dat hoorde. en dan nog als er een viercilinder in zou liggen: what's the problem?

Harry
_________________
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978

Gold-Brown metallic

6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'

Goud en Zilver... een Olympische

combinatie!

8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978

wim1987
Berichten: 135
Lid geworden op: 01-07-2012 23:03

Bericht door wim1987 » 11-05-2013 17:19

Ja harry had gekunt .
Ik reed op eco modus dan schakel ik er 2 uit :P

Plaats reactie