vacuumlek opgelost, eerste testrit supergeslaagd
-
- Site Admin
- Berichten: 1112
- Lid geworden op: 28-12-2008 21:45
vacuumlek opgelost, eerste testrit supergeslaagd
Voor het eerst in een aantal jaar heeft de Ford T5 II gereden zonder sissend vacuumlek en zonder te schokken. Vanmorgen haalde ik het oude beessie op bij Mustang Den Haag, die voor mij het vacuumlek verhielp. Er bleek een stuk pakking vanonder de carb weg te zijn en er is een nieuwe pakking onder gezet. Dat bleek het hele verhaal zo'n beetje.
Voor ik met de Mustang weg wilde rijden, moest er nog één ding gedaan worden: een nieuwe ruitenwisser/turn signal switch plaatsen van een '78-er en de oude verwijderen. Zo'n ding had ik nog liggen van mijn sloper. Een nieuwe was nodig omdat de plastic behuizing van de originele compleet aan gort lag en de windshield washer button het niet meer deed. Nu is zo'n switch van '78 innerlijk anders dan die van '75, 76 en 77. Dat zit hem in de bedrading. Qua uiterlijk zien ze er hetzelfde uit. Echter de stekker van de nieuwe droeg het jaartal '76. Toch was ik ervan overtuigd dat dit de goede was. Dus was het even wachten of het ding het wel deed. Zonder hem te bevestigen aan de stuurkolom testte Anne hem. En verdomd, de ruitenwissers wopten op en neer en ook de knipperlichten voor en achter knipperden. Opluchting! Alleen de stekker was van het verkeerde bouwjaar. Anne hielp me met de installatie, omdat enkele dingen niet wilden lukken. "Hoe wil je hem aan je stuurkolom bevestigen?", vroeg-ie ineens. "Nou met dat boutje natuurlijk..." Dat ging hem dus niet worden, omdat het bevestigingslipje van de nieuwe switch afgebroken was. Totaal nooit opgelet... Anne wist raad. Hij bewerkte een stukje metaal, boorde een boutgaatje en laste het geheel aan de switch. Dat alles binnen 20 minuten. Zo kon het ding alsnog aan de stuurkolom bevestigd worden. Je ziet helemaal niets van de lassen. Helemaal super, Anne! Daarna de stuurkolom trim weer teruggeplaatst.
Nadat ik nieuwe benzine toegevoegd had, kon ik tevreden wegrijden, maar niet zonder enige spanning: ik zou overdag wegrijden en dat betekende een aantal stoplichten en medeweggebruikers, die ik niet wilde lastig vallen als de T5 II toch nog zou uitvallen. Met een omweg vermeed ik het drukke Rijswijkse Plein en het Schenkviaduct en reed zo naar de stalling. De motor en bak kregen nu de gelegenheid warm te worden, maar... totaal geen schokkende auto gehad! Voor het eerst in tijden verliep de korte rit van ca. 12 minuten volkomen vlekkeloos. Ik kan je wel vertellen dat ik erg opgelucht ben en ook tevreden dat de II zo goed reed, ondanks het totaal andere motorgeluid dan de SG. De switch werkte vlekkeloos en ook de dashboardindicatoren werkten nu wel. Al met al betekent het dat ik de T5 nu kan laten debuteren op zijn eerste SNC. Volgende week vrijdag haal ik hem op en rij er dan zaterdag mee naar de Cruise Brothers, na haar eerst eens flink gewassen te hebben. Dat zal testrit II zijn.
Via deze weg wil ik Mustang Den Haag ontzettend bedanken voor haar goede hulp en service! Jullie hebben een II-rijder weer een beetje gelukkiger gemaakt! Foto's volgen asap.
Harry
Voor ik met de Mustang weg wilde rijden, moest er nog één ding gedaan worden: een nieuwe ruitenwisser/turn signal switch plaatsen van een '78-er en de oude verwijderen. Zo'n ding had ik nog liggen van mijn sloper. Een nieuwe was nodig omdat de plastic behuizing van de originele compleet aan gort lag en de windshield washer button het niet meer deed. Nu is zo'n switch van '78 innerlijk anders dan die van '75, 76 en 77. Dat zit hem in de bedrading. Qua uiterlijk zien ze er hetzelfde uit. Echter de stekker van de nieuwe droeg het jaartal '76. Toch was ik ervan overtuigd dat dit de goede was. Dus was het even wachten of het ding het wel deed. Zonder hem te bevestigen aan de stuurkolom testte Anne hem. En verdomd, de ruitenwissers wopten op en neer en ook de knipperlichten voor en achter knipperden. Opluchting! Alleen de stekker was van het verkeerde bouwjaar. Anne hielp me met de installatie, omdat enkele dingen niet wilden lukken. "Hoe wil je hem aan je stuurkolom bevestigen?", vroeg-ie ineens. "Nou met dat boutje natuurlijk..." Dat ging hem dus niet worden, omdat het bevestigingslipje van de nieuwe switch afgebroken was. Totaal nooit opgelet... Anne wist raad. Hij bewerkte een stukje metaal, boorde een boutgaatje en laste het geheel aan de switch. Dat alles binnen 20 minuten. Zo kon het ding alsnog aan de stuurkolom bevestigd worden. Je ziet helemaal niets van de lassen. Helemaal super, Anne! Daarna de stuurkolom trim weer teruggeplaatst.
Nadat ik nieuwe benzine toegevoegd had, kon ik tevreden wegrijden, maar niet zonder enige spanning: ik zou overdag wegrijden en dat betekende een aantal stoplichten en medeweggebruikers, die ik niet wilde lastig vallen als de T5 II toch nog zou uitvallen. Met een omweg vermeed ik het drukke Rijswijkse Plein en het Schenkviaduct en reed zo naar de stalling. De motor en bak kregen nu de gelegenheid warm te worden, maar... totaal geen schokkende auto gehad! Voor het eerst in tijden verliep de korte rit van ca. 12 minuten volkomen vlekkeloos. Ik kan je wel vertellen dat ik erg opgelucht ben en ook tevreden dat de II zo goed reed, ondanks het totaal andere motorgeluid dan de SG. De switch werkte vlekkeloos en ook de dashboardindicatoren werkten nu wel. Al met al betekent het dat ik de T5 nu kan laten debuteren op zijn eerste SNC. Volgende week vrijdag haal ik hem op en rij er dan zaterdag mee naar de Cruise Brothers, na haar eerst eens flink gewassen te hebben. Dat zal testrit II zijn.
Via deze weg wil ik Mustang Den Haag ontzettend bedanken voor haar goede hulp en service! Jullie hebben een II-rijder weer een beetje gelukkiger gemaakt! Foto's volgen asap.
Harry
_________________
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978
Gold-Brown metallic
6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'
Goud en Zilver... een Olympische
combinatie!
8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978
Gold-Brown metallic
6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'
Goud en Zilver... een Olympische
combinatie!
8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978
-
- Berichten: 482
- Lid geworden op: 19-01-2009 21:51
-
- Site Admin
- Berichten: 1112
- Lid geworden op: 28-12-2008 21:45
Dat ben ik met je eens, Harry. Ik ga een stuk of tien testritten alleen in Den Haag doen, om te kijken of alles goed gaat (je weet nooit wat er kapot kan gaan na veel stilstand) en om te wennen aan de andere rijeigenschappen van deze Ghia.
Dank je Dennis!
Harry
Dank je Dennis!
Harry
_________________
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978
Gold-Brown metallic
6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'
Goud en Zilver... een Olympische
combinatie!
8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978
Gold-Brown metallic
6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'
Goud en Zilver... een Olympische
combinatie!
8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978
-
- Site Admin
- Berichten: 1112
- Lid geworden op: 28-12-2008 21:45
De pica's:
Klaar voor vertrek...
maar eerst een nieuwe switch monteren. Anne last een lipje aan de switch. Het oude lipje brak ooit af:
Nieuwe switch gemonteerd en werkend ook nog!:
Na de rit veilig aan gekomen bij de stalling. Testrit supergeslaagd!:
Harry
Klaar voor vertrek...
maar eerst een nieuwe switch monteren. Anne last een lipje aan de switch. Het oude lipje brak ooit af:
Nieuwe switch gemonteerd en werkend ook nog!:
Na de rit veilig aan gekomen bij de stalling. Testrit supergeslaagd!:
Harry
_________________
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978
Gold-Brown metallic
6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'
Goud en Zilver... een Olympische
combinatie!
8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978
Gold-Brown metallic
6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'
Goud en Zilver... een Olympische
combinatie!
8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978
-
- Berichten: 482
- Lid geworden op: 19-01-2009 21:51
-
- Site Admin
- Berichten: 1112
- Lid geworden op: 28-12-2008 21:45
Oh ja, ze horen idd andersom te liggen. Soms weet ik het ook even niet meer. Origineel hoorden ze niet in de T5 thuis. Maar van een bekende Ghia rijder die zijn Ghia sloop, nam ik het interieur over en ook de matten. Dat ziet er aardiger uit. Ook niet origineel zijn de chromen kleppendeksels die ik heb moeten gebruiken en de door edge guards die ik enkele weken terug plaatste, om het bruin wat te breken.
De stoelen zijn uit die andere Ghia afkomstig, omdat van de originele stoelen de bekleding kapot was. Na plaatsing twee jaar terug zag het er heel wat beter uit in de T5 II.
Uiteraard maak ik van de SNC foto's en de T5's officiele debuut. Vorig jaar ben ik ermee op de Zoetermeerse meeting geweest, maar omdat ze toen nog in de probleemfase zat, gold die meeting als een try-out. Denk niet dat ik ermee naar Ermelo ga, tenzij alle eventuele problemen opgelost zijn.
Harry
De stoelen zijn uit die andere Ghia afkomstig, omdat van de originele stoelen de bekleding kapot was. Na plaatsing twee jaar terug zag het er heel wat beter uit in de T5 II.
Uiteraard maak ik van de SNC foto's en de T5's officiele debuut. Vorig jaar ben ik ermee op de Zoetermeerse meeting geweest, maar omdat ze toen nog in de probleemfase zat, gold die meeting als een try-out. Denk niet dat ik ermee naar Ermelo ga, tenzij alle eventuele problemen opgelost zijn.
Harry
_________________
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978
Gold-Brown metallic
6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'
Goud en Zilver... een Olympische
combinatie!
8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978
Gold-Brown metallic
6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'
Goud en Zilver... een Olympische
combinatie!
8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978
-
- Site Admin
- Berichten: 1112
- Lid geworden op: 28-12-2008 21:45
Vanvond volgt de tweede testrit, en morgen is dan de Cruise Brothers meeting. Dat is testrit 3. Uiteraard hoop ik wat pica's te posten van het een en ander.
harry
harry
_________________
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978
Gold-Brown metallic
6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'
Goud en Zilver... een Olympische
combinatie!
8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978
Gold-Brown metallic
6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'
Goud en Zilver... een Olympische
combinatie!
8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978