Weer een paar klussen van het lijstje gestreept...

Hier toon je je project waar jij lekker aan knutselt
Plaats reactie
DennisII
Berichten: 159
Lid geworden op: 17-05-2009 10:21

Weer een paar klussen van het lijstje gestreept...

Bericht door DennisII » 14-06-2012 17:52

De afgelopen week had ik eindelijk weer eens tijd om een aantal klussen aan mijn M II uit te voeren.

Een jaar of 2 geleden had ik de V-snaren vervangen door een platte serpentine belt. Dit omdat de V-snaren bleven gillen bij het starten, en ik zo'n platte riem wel mooi opgeruimd vindt staan. In eerste instantie had ik gekozen om rechtsom over de waterpomp te gaan. Door de lange einden die de riem moest overbruggen, vibreerde deze enigszins.
Nu heb ik door linksom over de waterpomp te gaan een kortere riem kunnen installeren en is de vibratie verdwenen.

Een nieuwe radiator geïnstalleerd. Deze had ik al een jaar of 15 op zolder liggen, ooit eens uit een sloop M II gehaald. Deze was door de vorige eigenaar nieuw gekocht en nooit gebruikt. Mijn eigen radiator had ik al een aantal keren gerepareerd maar nu was hij echt op en dus tijd voor een nieuwe.
Achter mijn radiator zitten 2 elektrische fan’s geschroefd, die ook gelijk van een nieuwe laag verf voorzien.
Wat ik niet wist maar nu weer geleerd heb is dat de nieuwe radiator 2 cm hoger is als de originele. Na wat nader onderzoek blijkt dat de ’78 modellen een andere radiator hebben als de ’74-’77 modellen. Zo op het eerste en tweede oog zien ze er precies hetzelfde uit . Bij het installeren van de nieuwe radiator kwam ik er pas achter. Maar na wat passen en meten en nieuwe gaten 1,5 cm lager te boren in de ophang beugels past het allemaal net.


Afbeelding
Nieuwe radiator, gespoten fan housings, serpentine riem

Een andere klus die moest gaan gebeuren is een nieuwe rembekrachtiger installeren. Rond de pen achter het rempedaal die de bekrachtiger ingaat, zit een schuimrubberen filtertje. Dit was door de tand des tijds helemaal vergaan en in de bekrachtiger gezogen tot in de vacuum klep. Deze bleef hierdoor tijdens het remmen lekken wat dus een verminderde remkracht en een vacuum lek oplevert. Gelukkig had ik een nieuwe rembekrachtiger met nieuwe hoofdrem cilinder gekocht want de oude hoofdrem cilinder bleek ook te lekken langs de as naar de rembekrachtiger.
Het remmen is nu vele malen beter, alleen blijkt na het afstellen van de achter remmen dat de trommels wat ovaal zijn. Hier moeten dus nog nieuwe op.

Afbeelding
Oude rembekrachtiger en hoofdremcilinder verwijderd.

Afbeelding
Oud en nieuw.

Als laatste heb ik het differentieel vervangen door een met een overbrenging van 1:3. Dit om het optrekken wat feller te maken. De originele overbrenging was 1:2,78. Gelijk een nieuwe pakking waardoor het lekken nu ook is gestopt.

Afbeelding
1:3 Differentieel

Afbeelding
Assen er uit voordat het Diff huis er uit kan

Afbeelding
Oude Diff huis klaar om er uit te komen.

Afbeelding
Afbeelding
Deze brug heb ik van een DMFF lid overgenomen. Werkt goed
M II '78 302 V8 Targa

bart en carola
Berichten: 52
Lid geworden op: 07-01-2009 12:34

Bericht door bart en carola » 15-06-2012 12:24

goed bezig
ga zo door
maar wel lekker rijden tussen door
gr bart

SilverGhia
Site Admin
Berichten: 1112
Lid geworden op: 28-12-2008 21:45

Bericht door SilverGhia » 16-06-2012 14:52

Goed werk geleverd, Dennis. Dat zal straks fijn rijden. Je hebt gouden handjes zo te zien.

>>Na wat nader onderzoek blijkt dat de ’78 modellen een andere radiator hebben als de ’74-’77 modellen. Zo op het eerste en tweede oog zien ze er precies hetzelfde uit .>>

Hah, een goed bewijs weer dat ik ook niet alles weet. Overal zeggen ze: je moet bij Harry wezen, want die weet alles over Tweetjes. Nou dat van die radiateurs wist ik echt niet hoor. Hoe heb je het onderzocht wat de verschillen waren? Goed dat ik het weet, want de T5 heeft ook een nieuwe radiateur nodig, dat is een '78-er. Of ik laat de oude meuk eens recoren.

Harry
_________________
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978

Gold-Brown metallic

6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'

Goud en Zilver... een Olympische

combinatie!

8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978

Plaats reactie