Tand des tijds

heb je fotos van je Tweetje? Dan kun je ze hier laten zien. Heb je een leuk verhaal over hoe jij aan je Tweetje kwam, laat het ons weten.
harryroor
Berichten: 482
Lid geworden op: 19-01-2009 21:51

Tand des tijds

Bericht door harryroor » 27-03-2019 22:04

Gisteren was het op de kop af 33 jaar geleden dat ik de Mustang kocht. Een dag waar ik altijd wel wat herinneringen aan heb overgehouden. Door de jaren heen heeft de auto het eigenlijk altijd gedaan zoals bedoeld. Ooit eens een startmotor die het begaf en een distributieketting die over de tandwielen ging waren in al die jaren de einige twee redenen om te blijven staan. Verder altijd trouwe dienst. Helaas tot afgelopen weekend. De versnellingsbak doet in eens niet meer wat wel de bedoeling is. Even vooruit en dan weer niets. Alles bij elkaar ben ik ongeveer 50 meter de garage uit gekomen. Bijzonder om te ervaren dat de auto het niet goed doet. Helaas gaat het niet vanzelf over. Vermoedelijk is een revisie van de bak een noodzakelijke actie om weer gewoon op weg te kunnen. Aan een kant onverwacht maar gezien het feit dat de bak ruim 750000 kilometer en 41 jaar z'n werk probleemloos heeft gedaan is het niet zo slecht. De komende jaren zullen meer hindernissen zich gaan voordoen ondanks het feit dat de auto er nog steeds geweldig goed uit ziet en ook zoals hij 41 jaar geleden uit de fabriek kwam. Nog steeds de originele vloerbedekking met de daarbij behorende matjes in de kleur oker geel of zoals het in de folder staat Chamois. En dat alles nog heel en redelijk schoon. Best wel bijzonder.

harryroor
Berichten: 482
Lid geworden op: 19-01-2009 21:51

Re: Tand des tijds

Bericht door harryroor » 15-09-2019 17:51

Inmiddels is de bak gedemonteerd, naar een revisiebedrijf gebracht, gereviseerd en weer gemonteerd. Hoge verwachtingen maar helaas... nog steeds het zelfde probleem. Het revisiebedrijf komt met de optie dat mogelijk het kleppenblok een probleem vormt. Ik ben bijzonder verbaasd als ik hoor dat het kleppenblok ook in de versnellingsbak zit. “Die is toch helemaal gereviseerd?” Dacht ik. Dat is wel zo maar een kleppenblok wordt nooit meegenomen in een revisie zo zei men mij. Inmiddels is het kleppenblok gedemonteerd (hoeft de bak niet voor worden verwijderd). Het kleppenblok verliest mogelijk druk. Vlakken lijkt niet mogelijk zodat een nieuw kleppenblok noodzakelijk is. Inmiddels ben ik 3 maanden verder en kan nog steeds niets met de auto. De planning is nu dat komende dinsdag het kleppenblok weer wordt gemonteerd en dan zal er getest worden of alles nu weer naar behoren werkt. Een (te) lange weg voor een reparatie. Wat is de les die hieruit valt te leren? Als eerste heb ik diverse revisie bedrijven gevraagd wat de oorzaak kan zijn van het probleem dat de auto van het ene moment op het andere niet meer in de versnelling wil. Het enige wat al die bedrijven kunnen melden is de noodzaak van een revisie. Gek genoeg is dat voor een versnellingsbak het juiste antwoord. Niemand heeft aangegeven dat er bepaalde controles kunnen worden gedaan voordat de bak gedemonteerd wordt. Een beetje vergelijkbaar met de vraag waarom wil de auto niet starten met als antwoord dat je dan een nieuwe motor nodig hebt. Meestal komen er vragen over de vonk, de brandstof en dergelijke. Als je ooit een probleem met de automatische versnellingsbak krijgt, waarbij er van te voren geen problemen waren, denk dan ook eens aan het kleppenblok. Reparatie is eenvoudiger en dus veel goedkoper dan een revisie van de bak.

kurt
Berichten: 155
Lid geworden op: 18-02-2010 15:03

Re: Tand des tijds

Bericht door kurt » 29-12-2019 20:17

Hey Harry,

Is jouw paardje ondertussen weer helemaal de oude ?

En dank voor de tip, eentje om te onthouden...

harryroor
Berichten: 482
Lid geworden op: 19-01-2009 21:51

Re: Tand des tijds

Bericht door harryroor » 15-02-2020 10:01

Soms duren zaken langer dan gepland. Helaas is de auto nog steeds niet klaar. we zijn inmiddels een half jaar verder maar de vorderingen zijn er niet. De haast is er ook niet meer in februari maar de wens om het klaar te hebben neemt wel toe. Hoe het verder gaat weet ik niet. De tijd zal het moeten leren.

harryroor
Berichten: 482
Lid geworden op: 19-01-2009 21:51

Re: Tand des tijds

Bericht door harryroor » 04-04-2020 22:33

Nog steeds geen vorderingen. Een te lang verhaal met te veel onzekerheid. De bak is gereviseerd maar werkt nog steeds niet. Meerdere onderdelen zijn intussen vervangen maar er is letterlijk en figuurlijk geen enkele vooruitgang. Het humeur wordt er niet beter op maar ik kan het niet afdwingen. Het voorjaar is begonnen en het is in 34 jaar niet gebeurd om niet met de auto van het mooie weer te kunnen genieten. Wanneer het wel weer kan weet ik nog niet maar we kijken er wel naar uit.

SilverGhia
Site Admin
Berichten: 1112
Lid geworden op: 28-12-2008 21:45

Re: Tand des tijds

Bericht door SilverGhia » 10-04-2020 18:37

de revisie van de T5's motor en transmissie is alweer een tijdje achter de rug. nu maar sparen voor de algehele opknapbeurt ervan. kan ik ook eens met een mooie auto rondrijden. goed te horen dat het fijn met je gaat, Harry, en met jouw Mustang II komt het helemaal goed, zeker weten. leuk dat ik hier weer tref, het is een tijd geleden. heb zin om weer eens naar Veendam te komen als het jou leuk lijkt. je nummer heb ik niet meer, want heb een nieuw telefoontje vorig jaar gekocht. bleken alle nummers niet in de nieuwe telefoon te zitten omdat ze niet op de SIM-kaart stonden. als je je nummer zou willen peebeejen, dan graag.

Harry
_________________
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978

Gold-Brown metallic

6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'

Goud en Zilver... een Olympische

combinatie!

8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978

harryroor
Berichten: 482
Lid geworden op: 19-01-2009 21:51

Re: Tand des tijds

Bericht door harryroor » 11-04-2020 22:04

Inmiddels hebben we telefonisch contact gehad. Leuk even weer bij te praten. Binnenkort. Vandaag wel kunnen genieten van de Mustang maar dan de convertible. Het weer zat mee dus konen we genieten. De 1978 Mustang is helaas nog niet veder dan in september. Geen kwestie van geld omdat de revisie allang is betaald. Waarom het wel zo lang duurt is mij niet bekend. Ik heb de laatste maanden ook niet meer gevraagd hoe de situatie is. Komende dagen maar weer eens proberen beweging te krijgen in dit te traag lopend verhaal. Zodra er weer wat gebeurt zal ik het melden in dit forum.
Voor alle MustangII rijders wens ik ieder een fijn seizoen toe met veel veilige kilometers.

SilverGhia
Site Admin
Berichten: 1112
Lid geworden op: 28-12-2008 21:45

Re: Tand des tijds

Bericht door SilverGhia » 13-04-2020 13:21

van mijn kant ook een fijn seizoen toegewenst! veel rijplezier aan allen.

misschien legde men wel het project stil vanwege die corona-misere… maar dan nog zou ik er wel mee aan de slag gaan, ja. succes ermee, Har. hopelijk is ze snel weer thuis.
_________________
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978

Gold-Brown metallic

6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'

Goud en Zilver... een Olympische

combinatie!

8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978

harryroor
Berichten: 482
Lid geworden op: 19-01-2009 21:51

Re: Tand des tijds

Bericht door harryroor » 30-10-2020 21:59

Een bijna ongelofelijk verhaal betreffende een reparatie versnellingsbak. 30 juni 2019 is de auto gebracht. Een weekje zou de reparatie in beslag nemen. Alle excuses, vele oorzaken en vooral allerlei omstandigheden hebben er toe geleid dat het een veel te lang verhaal is geworden. Afgelopen woensdag 28 oktober 2020 was de auto onverwacht klaar. Ik werd rond 14.30 uur gebeld met de mededeling dat de auto onderweg was naar Veendam.
Morgen de auto reinigen en verzorgen wat bijna 1,5 jaar niet is gebeurd. Eindelijk weer thuis maar bijna de winter in. Misschien nog dit jaar een paar kilometers maar volgend jaar zomer weer genieten.

harryroor
Berichten: 482
Lid geworden op: 19-01-2009 21:51

Re: Tand des tijds

Bericht door harryroor » 31-10-2020 16:05

De feestvreugde is op dit moment van korte duur. Er doen zich nog wat gebreken voor waarbij de belangrijkste wel het feit is dat als je het gaspedaal intrapt, de startmotor het niet meer doet. In het slechtste scenario kan blijken dat de versnellingsbak niet de juiste is. Ondanks mijn aandringen op origineel houden is toch gekozen voor een andere versnellingsbak waarbij nu blijkt tot overmaat van ramp mijn bak bij het oud-ijzer is gezet. Het weekend zag er veel belovend uit met goede weersvooruitzichten voor deze dag en een kans om de auto weer netjes te maken. De realiteit is tot aan 13.30 uur regenachtig en een Mustang die niet de garage is uit te krijgen. Ik weet dat er ergere dingen zijn dan defect materiaal maar het bevordert het humeur niet in positieve zin.

Plaats reactie