Niet vlekkeloos

heb je fotos van je Tweetje? Dan kun je ze hier laten zien. Heb je een leuk verhaal over hoe jij aan je Tweetje kwam, laat het ons weten.
Plaats reactie
harryroor
Berichten: 482
Lid geworden op: 19-01-2009 21:51

Niet vlekkeloos

Bericht door harryroor » 17-03-2018 18:30

Na al die jaren dat ik Mustang heb, heeft hij bijna nooit een probleem gehad. In ruim 30 jaar 1 keer een startmotor en 1 keer een distributieketting. Doordat hij het eigenlijk altijd doet en er is eens iets, komt meteen de gedachte dat het probleem zo weer over is. De winterstop is voorbij, de accu weer op de auto en dan starten. 3 keer starten en de auto loopt. Echter niet geheel regelmatig. Even onder de kap kijken om te controleren. Helaas zie ik wat benzine uit de flexibele leiding lopen. Auto maar meteen uit gezet aangezien de benzine op het spruitstuk komt. Mijn zoon is ook gewend dat er nooit een probleem met de auto is en vraagt hoe dat kan. Aangezien de benzineleiding 39 jaar en 11 maanden is, zit de verbazing niet in het feit dat de leiding stuk is maar dat deze het zolang heeft vol gehouden. Gelukkig waren de slangklemmen niet verroest en konden eenvoudig los worden gedraaid. Voor 8 euro een nieuwe slang gekocht en gemonteerd. Daarna kon er toch prima worden gereden. Alles wel een beetje stug en vooral stoffig. Het koude weer met de harde wind vond ik niet geschikt om de auto vandaag schoon te maken. Het seizoen is net begonnen dus er is nog tijd genoeg. De eerste kilometers in 2018 zijn weer gemaakt.

kurt
Berichten: 155
Lid geworden op: 18-02-2010 15:03

Bericht door kurt » 18-03-2018 17:57

hmm, dat is dan inderdaad dan weer een geluk dat je het zo snel en goedkoop kon oplossen !

De kriebels om te rijden komen ook hier weer volop naar boven. De eerste rit is alvast gepland op 1 april, met de mustang club Bmcc.

harryroor
Berichten: 482
Lid geworden op: 19-01-2009 21:51

Verwend

Bericht door harryroor » 19-03-2018 22:01

Doordat we al jaren met de auto rijden en eigenlijk niets anders doen dan standaard onderhoud terwijl er nooit iets stuk is, zijn we bijzonder verwend. Het is toch gebruikelijk dat er zo af en toe iets stuk gaat door gebruik of leeftijd. Ik hou er dan ook al jaren rekening mee dat er echt iets defect zal gaan waardoor er en niet een tijdje gereden kan worden en de kosten duidelijk hoger liggen dan standaard onderhoud. Hoe dit jaar zich zal gedragen zien we wel. Deze keer kon het met 8 euro worden afgedaan. Misschien de volgnde keer een veel hoger bedrag. De weet dat we komende zomer weer een poosje in Noord Amerika zitten geeft in elk geval de mogelijkheid om eventueel onderdelen mee te nemen. Of het nodig is moet blijken. De tijd zal het leren.

wim1987
Berichten: 135
Lid geworden op: 01-07-2012 23:03

Bericht door wim1987 » 24-03-2018 06:36

Het kan soms gebeuren dat hij even geen zin heeft , maar gelukkig viel het mee jan .

harryroor
Berichten: 482
Lid geworden op: 19-01-2009 21:51

Vooruitziende blik

Bericht door harryroor » 23-09-2018 09:30

Zoals bij de start van het seizoen al aangegeven hou ik al jaren rekening met problemen die kunnen ontstaan. Nog niet zo lang geleden gaf ik nog aandat de auto zich altijd voorbeeldig gedraagt terwijl leeftijd en kilometers respectabel zijn. Onlangs had ik voor het eerst dat kort nadat ik de auto uit de garage reed even de versnelling niets deed. Misschien 5 seconden en darna weer gewoon verder. Even vreemd maar verder geen aandacht aan besteed. De olie staat op peil dus dat kan het niet zijn. Afgelopen periode ging dit nog een keer en met wat navragen blijken dit de eerste tekenen van slijtage te zijn. We kunnen nog rijden maar de bak zal moeten worden gereviseerd. Met een leeftijd van 40 jaar en ongeveer 760.000 kilometers is dit niet verwonderlijk. Hoe en wanneer dit gaat gebeuren weet ik nog niet. Vermoedelijk is dat iets wat na de winter gaat plaatsvinden. Voor nu laten we het even zoals het is. De auto is nog rijdbaar maar het advies is wel om er niet te lang meer mee door te rijden i.v.m. mogelijk extra schade. Een andere afsluiting van het rijseizoen dan ik gewend ben maar het is en blijft materiaal. Dat kan nu eenmaal stuk gaan.

kurt
Berichten: 155
Lid geworden op: 18-02-2010 15:03

Bericht door kurt » 24-09-2018 20:18

Hoi Harry, eigenlijk echt wel super dat jouw wagen na 760.000 km nog maar de eerste tekenen van slijtage vertoont ! Misschien is ook een complete revisie niet echt nodig, en kan je je beperken tot de zaken die echt aan vervanging toe zijn. Als je natuurlijk tijd en budget hebt, is een volledige revisie wel beter na zoveel kilometers. Je paardje is het in ieder geval dubbel en dik waard hem te koesteren en in uitmuntende staat te houden !

harryroor
Berichten: 482
Lid geworden op: 19-01-2009 21:51

keuzes

Bericht door harryroor » 29-09-2018 06:39

Meestal reageer ik sneller op een bericht maar afgelopen week lukte dat niet. Je hebt gelijk Kurt dat het bijzonder is dat de auto na zoveel jaren van intensief gebruik eigenlijk nooit iets van slijtage heeft laten zien. Ik kan je wel zeggen dat er ruimte zit op de tandwieltjes van de snelheidsmeter als gevolg van al die kilometers. Niet dat de wijzer het niet goed doet maar je hoort de ruimte die er inmiddels is ontstaan. T.a.v. de versnellingsbak zal revisie de beste keuze zijn. Deels los halen is vaak geen goede optie. Zelf zal ik dat niet gaan doen omdat het aan mogelijkheden ontbreekt. De revisie zal rond de 900 euro kosten plus het demonteren en monteren. Als je die kosten tegen al die jaren afzet, praten we over 22,50 per jaar voor de revisie.
De keuze wanneer ik het laat doen heb ik nog niet gemaakt. Ik vermoed dat het niet meer voor de winter gaat plaatsvinden. Komend jaar laten doen is waarschijnlijker. Ook komende zomer staat weer een vakantie gepland naar Noord-Amerika. Dus als de revisie voor 27 juli plaatsvindt, en er zijn nog onderdelen nodig, kan ik deze eenvoudiger meenemen. Vandaag de auto nog maar eens verzorgen om al weer voorzichtig voor te bereiden op de winterstop.

Plaats reactie