En toen...

Hoekje voor luchtige Mustang II gerelateerde onderwerpen. The place for Mustang II related stuff and that can be anything.
Plaats reactie
SilverGhia
Site Admin
Berichten: 1112
Lid geworden op: 28-12-2008 21:45

En toen...

Bericht door SilverGhia » 25-12-2013 15:05

...was het alweer bijna 2014. Het zal dan 50 jaar geleden zijn dat de eerste Mustang het levenslicht zag. Fijn voor de Eerste Generatie-afficionado's natuurlijk... maar WIJ hebben ook een feestje te vieren. Want in 2014 bestaat de Mustang II 40 jaar. Da's ook een mijlpaal. Daarom ben ik aan een projectje begonnen om dat heuglijke feit te vieren. Ik zal gedurende het projectje nu en dan foto's maken. Van wat... tja dat zal dan langzamerhand onthuld worden. Het heeft alles te maken met ons eigen jubileum!

Harry
_________________
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978

Gold-Brown metallic

6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'

Goud en Zilver... een Olympische

combinatie!

8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978

DennisII
Berichten: 159
Lid geworden op: 17-05-2009 10:21

Bericht door DennisII » 26-12-2013 19:09

Spannend Harry, wij zijn benieuwd.
Eeuwige roem voor diegene die als eerste raad wat het is?

Ja de eerste II's worden 40. Dat is een goed teken. Dat wil zeggen dat na 15 jaar belastig vrij te zijn geweest, er gelukkig maar heel even belasting betaald moet gaan worden.

Voor de latere II's is het nog even doorbijten. Als er geen LPG of dieselmotor is ingebouwd dan valt de belasting schade nog wel mee.

Ik heb even zitten rekenen.
Mijn '78er is reeds 14 jaar in mijn bezit.
in die tijd heb ik er 9985 km mee gereden.
Dat is een gemiddelde van 713 km per jaar.

Dus dan is het echt wel nodig om wegenbelasting te betalen, haha, mijn II is een asfalt vreter, jaja....

Dus ja, de 40 jarige leeftijd van onze II's is in meerdere opzichten een heugelijk feit!
M II '78 302 V8 Targa

SilverGhia
Site Admin
Berichten: 1112
Lid geworden op: 28-12-2008 21:45

Bericht door SilverGhia » 27-12-2013 13:24

ik ben er niet zo van, van die oneerlijke beslissing van onze overheid. dat die met een lege portemonnee zit, is niet onze schuld, maar dat van de financiele sector. wij, de gewone man, kunnen blijven dokken via allerlei nieuwe belastingen of kortingen op sociale voorzieningen waar we recht op hebben. maar dat terzijde. ik vind het ook onrechtvaardig dat we dan drie maanden niet mogen rijden, terwijl we wel betalen. dat raakt aan het vrijheidsbeginsel dunkt me. als we moeten betalen, prima, maar dan mogen we natuurlijk wel rijden wanneer we willen. mijn '78-er moet helaas nog vier jaar wachten, de SG gelukkig maar twee.

Harry
_________________
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978

Gold-Brown metallic

6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'

Goud en Zilver... een Olympische

combinatie!

8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978

kurt
Berichten: 155
Lid geworden op: 18-02-2010 15:03

Bericht door kurt » 18-01-2014 19:32

Hoi vrienden,

wat is er dan precies gewijzigd in Nederland ?

Wij betalen altijd al wegenbelasting voor oldtimers...wel een lager bedrag dan voor een normale auto, maar vadertje staat wil toch steeds zijn deel hoor.... :cry:

harryroor
Berichten: 482
Lid geworden op: 19-01-2009 21:51

De verandering

Bericht door harryroor » 19-01-2014 07:09

In het verleden is de wet voor belasting op auto's (vroeger werd dit wegenbelasting genoemd en later sprak men van houderschapsbelasting) veranderd. Auto's ouder dan 25 jaar werden vrijgesteld van de belasting. Een enorme stimulans voor oldtimerliefhebbers. De verkoop van oude auto's nam toe en de prijzen gingen fors omhoog.
Een groot aantal liefhebbers werden hiermee tegemoet gekomen in de kosten voor de hobby.
Zoals het altijd gaat met wetten wordt er gebruik maar ook misbruik van gemaakt. Een heel leger van zogenaamde oldtimerliefhebbers kochten zich een oude auto, zetten er een lpg tank op en gebruikte de auto dagelijks voor alles behalve hobby zaken. Ook waren de oude Mercedes diesel en de Volvo's een geliefd ding om te doen alsof je liefhebber van oude auto's bent, maar de auto een keer wassen was al te veel gevraagd, laat staan poetsen. Het enige wat telde was dat er voor weinig geld kon worden gereden.

Afbeelding
Een liefhebber zo te zien.

Zonder deze catagorie welk oordeel dan ook mee te geven, ben ik er wel van overtuigd dat juist deze doelgroep er aan heeft bijgedragen dat de overheid de wet heeft aangepast. Immers als je een oude auto koopt voor dagelijks gebruik en na een paar jaar de auto naar de sloop moet brengen omdat ouderhoud je vreemd is, spelen er twee zaken: Te eerste mist overheid heel veel inkomen van deze dagelijkse weggebruikers en ten tweede is de schade aan het millieu veel groter geworden.
Dit vraagt om een aanpassing in de wet. De aanpassing is per 1 januari 2014 van kracht.
Is het vervoersmiddel op 1 januari 2014 tussen de 26 en 40 jaar oud? Dan geldt daarvoor een overgangsregeling. Je betaalt per jaar 1/4 van de motorrijtuigenbelasting, met een maximum van € 120. In de maanden januari, februari en december mag je geen gebruik maken van de openbare weg. De overgangsregeling is voor personen- en bestelauto's rijdend op benzine, motorrijwielen, bussen en vrachtauto's
Voor dieselrijders of lpg rijders wordt het dus een andere situatie. Die moeten echt betalen. Je ziet daardoor de prijzen van auto's tussen 25 en 40 jaar die op diesel rijden dan ook kelderen. Tevens verwacht ik een enorme "opruiming" van deze groep auto's. Denk aan de Mercedes diesel van eind 70 en begin 80.
Daarnaast zal de hoeveelheid lpg rijders van grote auto's behoorlijk afnemen.
Voor ons geldt dat we natuurlijk niemand in het forum hebben met een Mustang diesel. Hoe dat met de lpg rijders is weet ik niet maar ieder die in een dergelijke situatie zit nodig ik uit om zijn of haar verhaal met ons hier te delen.
Ik hoop Kurt dat jij (en ieder die dit verhaal nog niet kende) nu voldoende weet welke verandering heeft plaatsgevonden.

Afbeelding

harryroor
Berichten: 482
Lid geworden op: 19-01-2009 21:51

Gevolg van of toeval?

Bericht door harryroor » 19-01-2014 07:48

Hierboven beschreef ik al de invloed van de wetsaanpassing op de handelsprijzen van de oudere auto's. Het viel me op dat op dit moment er veel begin jaren 80 Mustangs te koop staan. Mogelijk is de wetswijziging en de benzineprijs hier de oorzaak van. Het kan natuurlijk ook toeval zijn.
Afbeelding

SilverGhia
Site Admin
Berichten: 1112
Lid geworden op: 28-12-2008 21:45

Bericht door SilverGhia » 20-01-2014 19:43

het is schaamteloos gegraai. immers, met milieu heeft de maatregel niets te maken, als men wel beweert. LPG is een heel schone brandstof en toch betalen LPG-rijders de hoofdprijs straks.

terzijde, ik vind de getoonde Mercedes-Benz niet een verkeerde klassieker. al rijden er nog veel allochtonen hier rond met zo'n ding, ik vind het de laatste leuke Mercedes (W123-serie). oké, status win je er niet meer mee.

ik ben bang dat II-rijders het volle pond moeten betalen, vanwege het gewicht onzer wagens: 1450 kg gemiddeld. dus met een maximum van 120 betekent dus: gewoon 120 betalen. reken maar, en volgend jaar is het 130...

Betekent wel dit: als ik dan toch kan gaan dokken, dan wordt de II vaker gebruikt, vermits de poen ervoor is. Lekker goed voor het milieu, maar het zal mij een rotzorg zijn. Wie betaalt, die bepaalt, zeg maar. jammer dat onze vrijheid (zal een rechter het hiermee eens zijn?) om te rijden wanneer wij willen, ingeperkt is.

Harry
_________________
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978

Gold-Brown metallic

6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'

Goud en Zilver... een Olympische

combinatie!

8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978

Plaats reactie