Na tien jaar: Scheveningen

Hoekje voor luchtige Mustang II gerelateerde onderwerpen. The place for Mustang II related stuff and that can be anything.
Plaats reactie
SilverGhia
Site Admin
Berichten: 1112
Lid geworden op: 28-12-2008 21:45

Na tien jaar: Scheveningen

Bericht door SilverGhia » 07-06-2013 11:35

Na ongeveer tien jaar is de Ford T5 II dan eindelijk "thuis" gekomen in Scheveningen. Aangezien ik daar vandaan kom en mijn ma er nog steeds woont in hetzelfde huis, geldt Scheveningen nog steeds als "thuis", al woon ik zelf vier kilometer verderop in het Haagse.

Een vlotte rit over de Van Boetzelaerlaan en de Westduinweg bracht me binnen tien minuten op Scheveningen. Toen ik moeders straat binnenreed, heb ik meteen maar een foto gemaakt. Ma stond al met haar eigen camera klaar. Ze had een stoeltje buiten gezet vanwege het lekkere weer. Ik toeterde om te waarschuwen en het moment van aankomst werd voor de eeuwigheid vastgelegd.

Zelf maakte ik ook nog wat foto's van de T5 in de straat. Ja, het is heerlijk genieten van deze "prestatie". Ik had er al jaren naar uitgekeken, dus een droompje is waargemaakt. De laatste keer met een II op Scheveningen was 2011, net voor ik de SG definitief in de stalling plaatste.

Alleen merkte ik dat wanneer je na een korte rit met opgewarmd blok de motor uitzet en je hem meteen daarna weer probeert te starten, de startmotor niet meer ronddraait. Dat was enkele dagen geleden ook al zo, maar toch kon ik hem later gewoon weer starten. Da's wel vreemd, want zo warm is het nu ook weer niet. Ik denk dat ik de rondrit over de boulevard maar skip. Als ik hem daar stilzet voor foto's hebben we wellicht een probleem.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Harry
_________________
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978

Gold-Brown metallic

6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'

Goud en Zilver... een Olympische

combinatie!

8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978

harryroor
Berichten: 482
Lid geworden op: 19-01-2009 21:51

memorabel

Bericht door harryroor » 09-06-2013 20:20

Een bijzondere situatie is altijd leuk voor later. Soms is er een voorval die jaren gewenst is maar na lange tijd pas wordt gerealiseerd. Voor jou is dat wat je hierboven hebt bescheven. Leuk dat je het met ons hebt gedeeld. Een stukje uit jou leven waar wij een beetje bij zijn.
Dank je wel.

Afbeelding

SilverGhia
Site Admin
Berichten: 1112
Lid geworden op: 28-12-2008 21:45

Bericht door SilverGhia » 09-06-2013 20:45

graag gedaan. het ritje over de boulevard heb ik nog even uitgesteld. dat komt binnenkort wel. de dynamo laadt trouwens wel bij. ik heb de pluspool van de accu gehaald met draaiende motor. blijft hij draaien, dan laadt de dynamo bij. stopt hij meteen, laadt de dynamo niet bij. dus al met al weer een gelukje. vandaag of morgen eens de startrelais weer verwisselen.

harry
_________________
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978

Gold-Brown metallic

6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'

Goud en Zilver... een Olympische

combinatie!

8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978

DennisII
Berichten: 159
Lid geworden op: 17-05-2009 10:21

Bericht door DennisII » 14-06-2013 17:03

Oei Harry, laat dit geen tip zijn voor andere automobilisten. Nooit de accu los halen bij een draaiende motor!!
Grote kans dat je dan je spannings regelaar opblaast en de accu daarna dus NIET meer oplaad.
De beste manier is gewoon meten. Dit kan al met een multimeter van een tientje. Accu spanning met motor uit is ongeveer 12 volt. Met draaiende motor moet dit oplopen naar 13.5 volt. Beetje gas erbij, 14 volt en niet hoger. Dan laadt de accu op en is de spanningsregelaar goed.

Haal je de accu los met draaiende motor, dan denkt de spanning regelaar dat de accu leeg is en gaat ineens maximaal laden. Daar kunnen ze meestal niet tegen!

Ik zou het nog maar even checken Harry,
Succes
M II '78 302 V8 Targa

SilverGhia
Site Admin
Berichten: 1112
Lid geworden op: 28-12-2008 21:45

Bericht door SilverGhia » 19-06-2013 14:11

dat was een tip die ik van Rob kreeg, Dennis. ik heb 'm dus al los gehaald... maar geen probleem ermee gehad. ik heb wel een multimeter, maar die geeft raar genoeg niet de juiste waardes aan. waarschijnlijk omdat de multimeter niet op de juiste stand stond. je hebt namelijk een V met een ~ erboven. is dat de juiste stand, of is dat de V met (onder meer) een streepje erboven?

harry
_________________
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978

Gold-Brown metallic

6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'

Goud en Zilver... een Olympische

combinatie!

8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978

DennisII
Berichten: 159
Lid geworden op: 17-05-2009 10:21

Bericht door DennisII » 19-06-2013 17:51

Een accu is gelijkstroom, dus je moet de V (Volt) met het rechte streepje gebruiken. Rood is + en zwart is -.

Het slangetje is voor wisselstroom. Zoals uit het stopcontact. Hier is geen +/- wel een fase en nul.
M II '78 302 V8 Targa

SilverGhia
Site Admin
Berichten: 1112
Lid geworden op: 28-12-2008 21:45

Bericht door SilverGhia » 19-06-2013 19:41

ow okay... vorig jaar controleerde ik nog of ik powe genoeg thuis had, dus de V met het golfje gebruikt door het ding in het stopcontact te steken. ik dacht dat gelijkstroom was. ik meen me te herinneren dat ik de V met het streepje ook gebruikte bij de accu, nadat ik die met het golfje had geprobeerd, en toen zag ik wel redelijk normale waarden. maar goed ik zal het nog eens doen met het streepje-V. dank je Dennis.

>>Dan laadt de accu op en is de spanningsregelaar goed.>>

dat de accu dan oplaadt komt door de dynamo (alternator) die bij laadt, bedoel je?

Harry
_________________
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978

Gold-Brown metallic

6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'

Goud en Zilver... een Olympische

combinatie!

8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978

DennisII
Berichten: 159
Lid geworden op: 17-05-2009 10:21

Bericht door DennisII » 19-06-2013 20:53

De dynamo wekt de stroom op maar hierbij is het spanningsverschil afhankelijk van de omwentelingen die de dynamo maakt (aangedreven door de motor). De spanningsregelaar zorgt ervoor dat die spanning tussen ongeveer 12.5 en 14 volt blijft.
Als de spanningsregelaar stuk is kan hij in het beste geval te lage of geen stroom doorgeven. De accu zal niet bij geladen worden.
Minder leuk is het als hij een te hoge stroom doorgeeft waardoor het accu zuur in de accu gaat koken. Het gas (damp) dat hierbij vrij komt heet knalgas en zal bij de juiste temperatuur (uitlaat) of vonk (ontsteking) het ook niet nalaten zijn naam eer aan te doen.
Een goedwerkende spanningsregelaar is dus vrij belangrijk.
Bij gebrek aan basis kennis over het stroom circuit is het ten zeerste aan te raden eea bij een goede garage te laten controlleren.

Succes
M II '78 302 V8 Targa

SilverGhia
Site Admin
Berichten: 1112
Lid geworden op: 28-12-2008 21:45

Bericht door SilverGhia » 20-06-2013 11:55

dank voor je uitleg, Dennis. en voor je waarschuwingen. Ik heb de accu vanmorgen doorgemeten. Zonder draaiende motor geeft de accu iets meer dan 12 volt aan. met draaiende motor is het gemiddeld 14.09 volt, waarbij gezegd moet worden dat de multimeter niet steady op deze waarde blijft, maar heen en weer springt tussen de 13.90 en 14.09. dit alles zonder wat gas bij te geven.

harry
_________________
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978

Gold-Brown metallic

6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'

Goud en Zilver... een Olympische

combinatie!

8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978

Plaats reactie