Generatiekloof?

Het Tweetje had de ondankbare taak de populaire Mustang uit de jaren zestig te vervangen. Bepaald geen sinecure. Hier komt binnenkort de geschiedenis van de Mustang II te staan. Kan ook jij je steentje aan bijdragen... vermits je wilt.
harryroor
Berichten: 482
Lid geworden op: 19-01-2009 21:51

Generatiekloof?

Bericht door harryroor » 08-03-2009 21:37

Generatiekloof?

Onderstaand stuk geeft aan hoe de historie van de Mustang is verlopen. De bron is http://www.mustanglegend.nl/nl/geschied ... meline.htm

Zo hier en daar ben ik zo vrij geweest een kritische noot toe te voegen. Met name de indeling van de Mustang in generaties heb ik een groot vraagteken bij. Natuurlijk staat op de Mustang van 1974 t/m 1978 een II. Maar is dat werkelijk de tweede generatie. Niet 1 ander model heeft een nummer achter z’n naam. Het lijkt me leuk als forum leden na het lezen van onderstaand stuk waarin ik een paar kanttekeningen heb gezet reageren hoe zij dit zien. Ik respecteer ieder z’n mening en vind dat respect de basis moet zijn van een goed forum.

1964
De Mustang werd door Ford in het begin van de jaren zestig ontwikkeld. Het moest een auto worden die betaalbaar was voor iedereen. Men mikte op het marktsegment van jonge mensen die wellicht nog geen kinderen hadden, maar die op termijn wel zouden krijgen. Vandaar dat het een tweedeurs auto met vier zitplaatsen werd.
The Mustang debuteerde op 14 April 1964 op de World’s Fair in New York City. Er was een waslijst aan opties mogelijk voor de auto die uitkwam als convertible en coupe voor rond de $2.300. Het publiek was uitzinnig van enthousiasme en de dealers konden de vraag niet bijbenen.
Op 17 april, de eerste dag dat de Mustang voor het publiek te koop was, werden meer dan 22.000 auto's op- of zelfs boven de catalogusprijs verkocht. Ford had gehoopt in het eerste jaar 100.000 Mustangs te verkopen, maar dat aantal werd in de eerste vier maanden al bereikt. Uiteindelijk werden in het eerste jaar 681.000 Mustangs verkocht, een absoluut record.
De auto kreeg al snel een bijnaam. Hij werd ook wel de "Poor Men's Ferrari" genoemd.
In mei 1964 werd de mustang ook ingezet als de officiële "Indianadpolis 500 Pace Car".

1965
Toen Ford zich de enorme populariteit van de Mustang goed realiseerde, verschenen er nog meer opties. Een daarvan is het beroemde Pony interieur, dat officieel 'Interior Decoration Group' heette. Voor de liefhebbers is er weinig fraaiers te bedenken....
In september 1965 verscheen ook de fastback op het toneel.
Na het 1 jarig bestaan van de Mustang, Ford introduceerde 2 optie pakketten: de "GT Equipment Group" en de "Interior Decor Group" (Pony Interior).

De GT Mustang is een combinatie van performance en uiterlijk.
Carrol Shelby werd eind '64 gevraagd om een sportwagen te maken op basis van de fastback. Hij adopteerde de GT voor deze auto. Het doel was om een alternatief te bieden voor de GM Corvette. In januari '65 kwam de eerste Shelby op de markt.

1966
Het aantal verkochte Mustangs bereikte de 1.000.000 mijlpaal in maart 1966. Dit werd gevierd met de introductie van een speciaal model met de zogenaamde "Sprint 200" optie (200cu, 6 cyl. Hardtop). De actie werd ondersteund door een briefkaart met daarop de beschrijving van het model. Dit is des te indrukwekkender als men bedenkt dat in het begin uitsluitend de convertible en de coupe werden aangeboden.
De 1966 Mustang onderging diverse wijzigingen maar in basis bleef de auto er hetzelfde uitzien als het introductiemodel uit 1964.
Hertz "Rent A Car" bestelde ook nog bijna 1000 stuks van de GT350
De introductie in Duitsland heeft geleid tot de aanpassing van de naam van de Mustang. Dit omdat de rechten voor deze naam in het bezit was bij een Duitse industrieel. Het model werd de T5 genoemd.

1967
Met het 1967 model werd de Mustang voor het eerst ingrijpend aangepast, om de toenemende concurrentie van GM en Chrysler voor te blijven. (WAAROM DAN NOG STEEDS DE ZELFDE GENERATIE? LATER LEZEN WE DAT MODELVERANDERING EEN NIEUWE GENERATIE WORDT GENOEMD MAAR HIER KENNELIJK NIET).De Mustang werd breder en langer, waardoor er grotere motoren in geplaatst konden worden. Ook verschenen nieuwe veiligheidsvoorschriften van de overheid op het toneel. Dit resulteerde onder andere in 'side marker lights' en een energie-absorberende stuurkolom met veiligheidsstuurwiel. De schitterende 'spinners' op de wieldoppen werden verboden.
De Shelby uitvoering was de GT500.

1968
Het model van 1968 is niet veel afwijkend ten opzichte van het model van 1967. Wel werd door Shelby de GT 500 KR geïntroduceerd.

1969
In 1969 veranderde het uiterlijk van de Mustang opnieuw ingrijpend. (WEER GEEN NIEUWE GENERATIE? WAS IN DIE TIJD HET BEGRIP GENERATIE ONBEKEND OF IS ER EEN ANDERE REDEN OM DE MUSTANG VAN 1964 EN DIE VAN DIT BOUWJAAR TOT DE ZELFDE GENERATIE TE LATEN BEHOREN?) De Mustang Mach I werd geïntroduceerd. Deze werd zo populair dat de voormalige GT voorlopig van het toneel verdween. Met de komst van dit model werden wederom grotere motoren mogelijk, waarvan de zogenaamde Super Cobra Jet een voorbeeld is. Deze leverden een verwoestende acceleratie op, die de toenmalige bandentechnologie tot het uiterste dreef. Voor het eerst werd elektrische bediening van de zijramen aangeboden.

1970
In 1970 werden niet meer dan cosmetische aanpassingen aangebracht . Het motorenprogramma wijzigde nauwelijks. De dubbele koplampen werden vervangen door enkele in de grille met 'side scoops' aan de buitenkant, de 'luchthappers' aan de flanken verdwenen.

1971&1972
Hoewel Ford de Mustang in 1971 wederom vergrootte om nog zwaardere motoren te kunnen toepassen, moesten ze de meeste daarvan in 1972 weer schrappen als gevolg van de oliecrisis. De enige 'muscle car' die overleefde was de Mach 1, doch ook hiervan waren de prestaties lager geworden.

1973
1973 was het laatste jaar voor de eerste Mustang generatie. Bovendien zou na dit jaar de convertible voor lange tijd uit het Mustang programma verdwijnen. De Mustang was te groot en te zwaar voor zijn tijd geworden, en was ver verwijderd geraakt van zijn ranke voorganger uit de jaren 60. ( ALS AAN AANTAL JAREN DAT EEN MODEL IN PRODUCTIE IS BEPALEND IS VOOR HET SUCCES MOET HET MODEL 1973 EEN FLOP ZIJN GEWEEST WANT DIT MODEL IS SLECHT 1 JAAR GEMAAKT. DE BELEVING IS TOCH ANDERS. MAAR WAAR DE GEDACHTE VANDAAN KOMT DAT DE MUSTANG VAN 1964 EN 1973 NOG STEEDS DE ZELFDE GENERATIE ZOUDEN ZIJN IS MIJ GEHEEL ONDUIDELIJK).

1974 t/m 1978
In 1974 werd een van de meest radicale wijzigingen aller tijden in de Mustang doorgevoerd. De nieuwe Mustang II was aan 'downsizing' ten prooi gevallen en drastisch verkleind. Er waren zelfs viercilinder motoren leverbaar. Voor veel Mustang traditionalisten was dit een teleurstelling. Ondanks dat het blad Motor Trend de Mustang II tot ‘74 Car of the Year' uitriep, zou dit model het niet meer dan vier jaar uithouden. (DIE VIER JAAR LEES IK VAKER. NATUURLIJK IS 1974 + 4 = 1978. TOCH IS HET MODEL WELDEGELIJK VIJF JAAR GEMAAKT. 1E 1974, 2E 1975, 3E 1976, 4E 1977 EN 5E 1978. VIJF JAAR HET ZELFDE MODEL IS TOT DAT MOMENT DE LANGSTE PERIODE HET ZELFDE MODEL IN DE MUSTANG TRADITIE. DE TEKST SUGEREERD DAT HET KORT IS DOOR TE SCHRIJVEN “NIET MEER DAN VIER JAAR VOLHOUDEN”).
1979 t/m 1993
De derde Mustang generatie debuteerde in 1979 in de vorm van de zogenaamde Fox Mustang. De auto was ontworpen om 'consumer friendly' te zijn, met een Europees uiterlijk. De Fox, de codenaam van het nieuwe Mustang project, kreeg dezelfde dimensies als de oorspronkelijke Mustang uit 1964 (WAARUIT BLIJKT DAT? DE GELIJKENIS IS VOLGENS MIJ NAGENOEG NIHIL). Het model was veel meer gestroomlijnder dan de Mustang II (HET FEIT DAT DE VOORKANT SCHUIN LOOPT LIJKT MISSCHIEN MEER STROOMLIJN MAAR DAT IS GEEN GARANTIE VOOR LAGERE CW WAARDE. VERDER ZIE IK NIET HOE DIT MODEL MEER STROOMLIJN HEEFT EN IETS VAN DE OORSPRONKELIJKE DIMENSIES HERBERGEN GAAT MIJN INZICHT VOORBIJ). Bovendien kwam de GT uitvoering terug, die vanwege zijn prestaties enthousiast werd ontvangen. De populariteit van de Mustang nam weer toe en gedurende de looptijd van dit model werden slechts weinig wijzigingen aangebracht.

1994 t/m 1998
De Mustang onderging de tot nu toe laatste grote gedaanteverwisseling in 1994, na een project met de codenaam SN-95. Deze nieuwe Mustang werd onthuld op de Texas State Fair in Dallas in oktober 1993. Deze nieuwe Mustang werd wederom buitengewoon populair.

1999 t/m 2004
In 1999 werden beperkte wijzigingen aangebracht. De Mustang convertible uit 1999 is werkelijk een schoonheid.

2005 t/m ….
De 2005 Mustang is ge-released in Detroit in 2004 en sindsdien ieder onderwerp van gesprek. Deze retro-uitvoering is geheel nieuw ontworpen met vele opties en tegen een zeer betaalbare prijs. Wederom een fantastische aanvulling op de mustang legende....
We kijken nu al uit naar de volgende mustang!

Ik weet dat ik 1 van de weinigen ben die het verhaal over de generaties van de Mustang in twijfel trek. Het lijkt op de spookrijder die denkt dat ieder tegen het verkeer in rijdt. Mogelijk zit ik geheel naast de werkelijkheid maar is er iemand die op de boven gestelde vragen overtuigende antwoorden heeft?

SilverGhia
Site Admin
Berichten: 1112
Lid geworden op: 28-12-2008 21:45

Bericht door SilverGhia » 09-03-2009 12:13

nee, dat niet, maar het lijkt me wel duidelijk uit welke koker dat verhaal over de Mustang en de beweringen over de II komen. ik mis in het stuk de enorme poulariteit van de II in 1974. wel is het zo dat de II een vooral een nieuw soort publiek aantrok, niet de kopers van de eerste generatie Mustangs, juist vanwege de economy-status van de auto. dat verklaart de hoge aantallen II's die toen over de 'toonbank' gingen.

harry
_________________
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978

Gold-Brown metallic

6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'

Goud en Zilver... een Olympische

combinatie!

8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978

harryroor
Berichten: 482
Lid geworden op: 19-01-2009 21:51

Eerste generatie

Bericht door harryroor » 09-03-2009 21:06

De koker waaruit het verhaal komt is niet relevant. Waar het mij om gaat is de visie ten aanzien van de generaties Mustang. Ook jij hebt het over de kopers van de eerste generatie maar ik wil juist de periode van 1964 tot en met 1973 niet als de eerste generatie zien. Waarom begint in 1967 niet de tweede generatie, in 1969 de derde en vanaf 1971 de vierde generatie. Die II achter de naam Mustang in 1974 is helemaal geen generatie aanduiding. Waar staat in 1979 een III en ook vanaf 1994 is een IV nergens vindbaar.

(In motortermen gooi ik bewust wat olie op het vuur. Ik hoop hiermee reactie uit te lokken om het forum te gebruiken waarvoor ik denk dat het goed is. Niet om wie dan ook te kort te doen).

Afbeelding

SilverGhia
Site Admin
Berichten: 1112
Lid geworden op: 28-12-2008 21:45

Bericht door SilverGhia » 10-03-2009 12:22

Vanaf 1979 vervalt de designatie IV of V, en heet een Mustang gewoon Mustang. Ik gebruik die aanduidingen bewust wel om het verschil aan te geven. Zo is een Foxbody kortgezegd een III en een SN-95 een IV.

Harry
_________________
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978

Gold-Brown metallic

6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'

Goud en Zilver... een Olympische

combinatie!

8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978

dutch
Berichten: 37
Lid geworden op: 29-01-2009 17:23

Bericht door dutch » 10-03-2009 22:20

Ik heb de verschillende modellen nooit gezien als generatie's.
Zag ze alleen als die "oude modellen "of "nieuwe modellen, met mijn eigen II als referentie kader.
Spreek nu wel over ruim dertien jaar en verder geleden.
Vind sommige oude modellen erg begerentswaardig, maar een type als de Mach 2 bv. vind ik echt niet mooi.
De nieuwe modellen, dus vanaf '79 tot '93 vind en vond ik ronduit lelijk.
Moet zeggen dat ik wel sympathie voor de modernere versie's.
Ik heb nooit en nog steeds niet, gesnapt wat er met de II mis is.
Zou zelf nooit de vier cilinder kopen, dat hoort niet in een Mustang.
Verbaas me nog steeds ook hoe moeilijk het is spareparts te krijgen.
Ik vind hem nog steeds het meest op het oude model lijken, en mijns inziens is er niets mis met de contouren van de auto.
Puntje van kritiek zou de stand van de wielen kunnen zijn, in verhouding tot de fenders, vind ze te ver naar binnen staan.
Ik denk dat we ons misschien wel te veel hebben vastgehouden, aan wat ze er in de USA van vonden/vinden.
Wel leuk om hier eens verder op door te borduren.
Is gewoon mijn mening voor wat het waard is.

Greetz Dutch 8)

SilverGhia
Site Admin
Berichten: 1112
Lid geworden op: 28-12-2008 21:45

Bericht door SilverGhia » 11-03-2009 12:48

de spoorbreedte achter is wat langer en dat geeft een beetje een vreemd beeld als je de auto van de zijkant ziet. ook vind ik vanuit een bepaald standpunt gezien de voorfenders aan de onderkant iets te sterk oplopen. maar over het algemeen vind ik de lijnen, vooral van de Ghia, bijzonder geslaagd. spareparts? kijk eens in Andijk, daar is een echtpaar dat onderdelen heeft liggen. lees het topic eens bij onderdelenmagazijn.

harry
_________________
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978

Gold-Brown metallic

6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'

Goud en Zilver... een Olympische

combinatie!

8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978

harryroor
Berichten: 482
Lid geworden op: 19-01-2009 21:51

Wie volgt?

Bericht door harryroor » 11-03-2009 20:21

Leuk om te lezen hoe jullie visie is t.a.v. de verschillende Mustangs. Harry en Dutch bedankt voor het reageren. Het maakt dit forum voor mij op deze manier tot iets boeiends. Ik wil alle andere forumleden dan ook uitnodigen hun mening er aan toe te voegen. Wat je ideeen ook zijn, hoe verschillend ook, alle inbreng is goed en een waardevolle aanvulling.
Nog steeds ben ik benieuwd naar overtuigende antwoorden waarom de Mustang van 1973 tot dezelfde generatie behoort dan de Mustang van 1964. Waarzit de overeenkomst? Niet in het model, niet in de motor en niet in de basis. waar wel?

Afbeelding

dutch
Berichten: 37
Lid geworden op: 29-01-2009 17:23

Bericht door dutch » 11-03-2009 21:48

Wild guess,

Zou het niet te maken kunnen met het feit dat Ford de modellen van '64 tot en met '73 als van het begin af aan als door ontwikkelde modellen ziet.
Uit de verhalen van die tijd komt het voor mij over dat ze een omwenteling in ontwikkeling en model maken.

Je citeerd zelf al:
1974 t/m 1978
In 1974 werd een van de meest radicale wijzigingen aller tijden in de Mustang doorgevoerd. De nieuwe Mustang II was aan 'downsizing' ten prooi gevallen en drastisch verkleind. Er waren zelfs viercilinder motoren leverbaar.

Ik vermoed dat dit misschien wel eens het gegeven zou kunnen zijn om van een nieuwe, dus tweede generatie te spreken.

Als je dit door zou trekken, en nu begeef ik me misschien op glad ijs dan zitten we volgens mijn theorie nog steeds in de tweede generatie.

Even nog verder door filosoferen, generatie nummer drie:
De eerste hybride aangedreven Mustang. :(

Ford komt door de krediet crisses in dusdanige problemen, en besluit Mustang los te weken uit het Ford concern, en probeert zelfstandig te overleven. :idea:

Nachtmerrie voor sommigen:

Ford komt door de krediet crisses in dusdanige problemen, dat het delen moet gaan afstoten en besluit Mustang als model te verkopen aan ( slecht voorbeeld) China. :evil:

Wat denk je hiervan, zomaar uit de losse pols geschoten.

Hey Harry dat met die spareparts moest je in die zin niet zo letterlijk opvatten.
Ik bedoeld dus meer nieuwe delen zoals carpets en bumpers en weet ik veel wat nog meer.

Greetz Dutch 8)

Enne guy's wat meer reactie's is goed voor het forum.

Doeiiii

harryroor
Berichten: 482
Lid geworden op: 19-01-2009 21:51

Het ijs kan niet glad genoeg zijn.

Bericht door harryroor » 13-03-2009 07:50

Leuke reactie. Ik kan heel goed mee gaan in het standpunt dat we nog steeds in generatie 2 zitten. Downsize program is in 1979 zeker niet beëindigd. Ook de modellen na 1979 zijn kleine auto's. Niet voor de gemiddelde Nederlander omdat die alles groter dan een Fiat Pinda en de kleinste Nipponees al een grote auto noemt. Familie in Texas heeft als definitie voor een big car het volgende: "Als je achter het stuur zit en absoluut niet bij de rechter portier kan komen is het in ieder geval geen kleine auto". Ieder heeft zo z'n benadering. Dat glad ijs waar aan jij (Dutch) refereert is wat mij betreft helemaal in de lijn wat de discussie moet opleveren. Gewoon hardop je gedachte een kant op laten gaan zonder het gedachtespoor te volgen van voorgangers. Ik hoop dat meer leden hun visie willen delen met ons allen.

Afbeelding

SilverGhia
Site Admin
Berichten: 1112
Lid geworden op: 28-12-2008 21:45

Bericht door SilverGhia » 15-03-2009 21:01

voor mij is het een raadsel dat zo'n log varken als de Mach 1/Sportroof uit 1972 en 1973 nog steeds een Mustang wordt genoemd. het ziet er niet uit als een Mustang; alle oorspronkelijke lijnen zijn verdwenen en dat begon al met de coupe van 1969. dus waarom die Mach 1's/Sportroofs uberhaupt tot de eerste generatie behoren, is mij niet helemaal duidelijk. Mooi zijn ze in elkgeval niet bepaald en wat mij betreft horen ze niet bij de '60-er Mustangs.

hetzelfde wat Harry zei, zien we ook bij de SN 95, de IV dus. Ik dacht altijd dat de Mustang V een nieuwe generatie was, omdat deze destijds nieuw ontworpen Mustang in 1999 werd geintroduceerd en het New Edge Design van Ford had. maar wat blijkt: de V is een SN 95 met een nieuwe carrosserie en is derhalve gewoon een IV in een nieuw jasje. de SN 95 loopt dus van 1994 tot 2004, en is zodoende tien jaar in productie geweest. maar waarom is de V met zijn nieuwe carrosserie dan geen nieuwe generatie?

harry
_________________
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978

Gold-Brown metallic

6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'

Goud en Zilver... een Olympische

combinatie!

8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978

Plaats reactie