Repareren van II kunstof bumpers

Heb jij tips waar jij andere Mustang II-rijders mee kan helpen? Plaats ze dan hier, want dat is in ons wereldje hard nodig!
6 banger
Berichten: 38
Lid geworden op: 31-12-2008 09:28

Repareren van II kunstof bumpers

Bericht door 6 banger » 18-04-2009 15:06

Afgelopen zondag waren wij met Harry bij Mustang Fever.Nadien hier bij ons nog een tijd door zitten kletsen en toen kwam het probleem II bumpers ter sprake.
Volgens Harry is het moeilijk om aan goede exemplaren te komen,en reparatie van het kunstof is vrij moeilijk.Dit omdat het een vrij soepele kunstof is waar polyester en 2 componenten plamuur niet goed op hechten.En hecht het al wel dan gaat het binnen de korste keren weer scheuren of klapt ervan af omdat het niet met de kunstof van de bumper kan meebewegen.

Omdat ik nogal eens wat experimenteer om iets tot een goed einde te brengen heb ik Harry beloofd om daar eens wat op te vinden.En volgens mij heb ik de oplossing!

Tegenwoordig worden op nieuwere auto's spoilers,skirts en ander vliegtuigmateriaal :wink: er niet meer opgeschroefd maar gelijmd.Dit spul wat in de bekende kitspuit tube's te koop is,leent zich prima voor de bumpers.De merknaam/handelsnaam is HYBRIFIX SUPER 7 (wij noemden het voorheen Sicoflex). Het is te koop bij de betere automaterialenzaak maar ook bij de betere doe het zelf zaak omdat het ook in de bouw word gebruikt.Het spul is zwart en hard uit als een stevige soort rubber.

Ik weet uit eigen ervaring dat je er vanalles mee op je auto kunt lijmen,gaat nooit meer los.
Nu ging het er natuurlijk om of er autolak op blijft houden.Dit heb ik op verzoek van Harry uitgetest en dat werkt.Autolak hecht zich aardig goed op het spul.Enige waar je wel rekening mee dient te houden is dat je voor je kunstof bumpers altijd een autolak met Weekmaker dient te gebruiken omdat normale autolak ervan af klapt.Die kan namelijk niet meebewegen met het kunstof.Als je lak in de kleur van je II gaat bestellen kun je bij de lakzaak vragen om bij een gedeelte de weekmaker bij te mengen.

De werkwijze bij een scheur:
Neem een plaatje aluminium of kunstof en ontvet dit evenals de te repareren plek op de bumper goed.Schoonmaken en ontvetten is altijd een vereiste.Kan het beste met wasbenzine.Smeer nu een dunne laag sicoflex op het plaatje en plak dit aan de binnekant van de bumper over de scheur.Eventueel tijdelijk op zijn plaats houden met ductape.Na 24 uur is de sicoflex uitgehard en kan de ductape ervan af.De scheur zit nu weer prima aan mekaar.

Werkwijze bij een gaatje of groter gat:
Neem weer een plaatje aluminium of kunstof.Iets wat ruim over het gat valt.Smeer aan de binnekant van de bumper rond het gat een laagje sicoflex.Plaatje erop en met ductape op zijn plaats houden.Na 24 uur de ductape verwijderen.Aan de zichtkant nu niet gaan plamuren,dat werkt niet.Gewoon volsmeren met een laagje sicoflex.Let hierbij wel op dat je het zo netjes mogelijk afwerkt,je kunt het niet schuren namelijk.Uit laten harden en eventueel met een heel dun laagje plamuur strak maken.Daarna een kunstof primer gebruiken en afwerken met de autolak met weekmaker.

Als laatste:
Het schijnt dat de metalen strip die over de lengte van de bumper is ingegoten nogal eens rot is.Verwijderen schijnt niet zo makkelijk te gaan maar mischien is dit een oplossing:probeer met een scherp mes over de lengte van de strip het kunstof open te snijden.Daarna strip verwijderen en nieuwe erin maken.Kunstof weer dicht lijmen met de sicoflex.

Ik hoop dat jullie met deze tip van een I rijder iets kunnen.Oja, de Hybrifix Super 7 kost ongeveer 10 Euro voor een tube.Kun je heel wat mee repareren.

succes en groet Jan

SilverGhia
Site Admin
Berichten: 1112
Lid geworden op: 28-12-2008 21:45

Bericht door SilverGhia » 19-04-2009 15:03

fantastisch, Jan. dank je wel voor deze machtig mooie tip. nu heb ik een voorstel: ik heb een achterbumper thuis staan die moeilijk uit elkaar gaat omdat de roest de bouten en zo heeft vastgezet aan het metaal. eruit snijden van die versteviging (de strip die jij noemt) lijkt de oplossing. en in hillegom heb ook nog een achterbumper liggen, waar het kunststof weer niet zo denderend van is. van twee een maken? we zouden het kunnen proberen bij jou thuis of bij mij en de resultaten ervan bekend maken op dit forum. ik zal er eens over denken.

harry
_________________
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978

Gold-Brown metallic

6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'

Goud en Zilver... een Olympische

combinatie!

8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978

6 banger
Berichten: 38
Lid geworden op: 31-12-2008 09:28

Bericht door 6 banger » 19-04-2009 16:01

Lijkt me het handigst als je ze dan mee hierheen brengt.Heb hier alle gereedschap bij de hand.
Je moet dan wel zorgen dat je alle materiaal bij je hebt,ook de sicoflex.
Moeten we dus maar een keer afspreken,maar de eerste paar weken ben ik met andere Mustang zaken bezig,moet Neal zijn auto nakijken voor APK enz.
Ik hoor het wel.
groet Jan

SilverGhia
Site Admin
Berichten: 1112
Lid geworden op: 28-12-2008 21:45

Bericht door SilverGhia » 20-04-2009 12:20

is goed, Jan, het heeft ook geen haast.

harry
_________________
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978

Gold-Brown metallic

6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'

Goud en Zilver... een Olympische

combinatie!

8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978

woutervanzoest
Berichten: 85
Lid geworden op: 23-08-2010 22:20

Bericht door woutervanzoest » 19-02-2011 23:13

Mooie tip, ik zal het resultaat er van posten, ben er vandaag aan begonnen.

SilverGhia
Site Admin
Berichten: 1112
Lid geworden op: 28-12-2008 21:45

Bericht door SilverGhia » 20-02-2011 15:17

ik was bezig de binnenversteviging uit het kunststof te halen van een van mijn achterbumpers. niet de buitenversteviging die je er op monteert. het uitsnijden is me nog niet gelukt. andere zaken aan mijn hoofd. en dan moet het kunststof nog uitgebobbeld worden.

harry
_________________
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978

Gold-Brown metallic

6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'

Goud en Zilver... een Olympische

combinatie!

8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978

woutervanzoest
Berichten: 85
Lid geworden op: 23-08-2010 22:20

Bericht door woutervanzoest » 20-02-2011 16:08

ja, daar ben ik vandaag ook mee begonnen, de onderkant laat vrij goed los maar de bovenkant zit nog redelijk goed vast gekit. moet even kijken hoe ik dat ga aanpakken.
Je kunt gewoon de kit-strip aan de binnenkant er af trekken als je hem licht insnijd met een stanleymes.

SilverGhia
Site Admin
Berichten: 1112
Lid geworden op: 28-12-2008 21:45

Bericht door SilverGhia » 20-02-2011 16:52

helaas heb ik niet zo'n scherp mes. Maar zal het nog eens proberen. het zit hem in de bovenkant van de bumper. Daar zit inderdaad die kunststofstrip over de bovenkant van de binnenversteviging heen gegoten en die krijg je niet makkelijk weg. ik mheb een van de zijflappen weggesneden om aan de rechterkant de versteviging eruit te wippen. Later na reparatie de flap weer vastlijmen met Jan's Sikoflex.

Harry
_________________
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978

Gold-Brown metallic

6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'

Goud en Zilver... een Olympische

combinatie!

8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978

woutervanzoest
Berichten: 85
Lid geworden op: 23-08-2010 22:20

Bericht door woutervanzoest » 20-02-2011 18:13

bedoel je helemaal helemaal er afgesneden?! ook door de zicht/buitenkant heen zegmaar? lijkt me tricky om dat weer goed te krijgen namelijk.

Ik dacht dat stuk vanaf de binnenkant weg te snijden zodat het metaal helemaal vrij komt.
zie nu al wel dat dat een rot klus word :P het is namelijk een laag plastic van heb ik jouw daar.

Die rand die jij zegt heb ik er al af, die ging best makkelijk, gewoon met een waterpomp tang spanning er op houden en met een mes langs het metaal glijden ging prima!
Het grootste probleem is de achterzijde van de plaat, die zit erg vast met kit, dus misschien met WD-40 en een klein plamuur mes ofzo aan de gang. (of die weekmakers, om een beetje van die binnenkant op te lossen ofzo.. kun je die ergens kopen? of zou je ook benzine/remvloeistof kunnen gebruiken?)


Die Sikoflex moet ik ook nog aanschaffen:) klinkt als een wonderspulletje

SilverGhia
Site Admin
Berichten: 1112
Lid geworden op: 28-12-2008 21:45

Bericht door SilverGhia » 20-02-2011 18:19

pfoe, dat laatste van weekmakers/benzine en zo weet ik nog niet, hoor.

en nee, ik heb de flap aan de binnenzijde van de linker zijflap weggesneden. aan de buitenkant van de bumper zie je niets. kijk, als ik een nieuwe versteviging erin ja van een tweede bumper die me beter lijkt dan deze, kit ik hem toch vast. Dan kit ik er ook weer de weggesneden flap op en je ziet niet aan de binnenkant. lak erover en dan het klaar. althans, dit is de theorie...

>>Die rand die jij zegt heb ik er al af, die ging best makkelijk, gewoon met een waterpomp tang spanning er op houden en met een mes langs het metaal glijden ging prima!
Het grootste probleem is de achterzijde van de plaat, die zit erg vast met kit, dus misschien met WD-40 en een klein plamuur mes ofzo aan de gang.>>

dank je voor deze tip!

Harry
_________________
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978

Gold-Brown metallic

6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'

Goud en Zilver... een Olympische

combinatie!

8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978

Plaats reactie